رنگ شناسی وب و اصول رنگ بندی سایت

رنگ شناسی در طراحی سایت نقش مهمی در ماندگاری کاربر در سایت شما دارد. در مطلب رنگ شناسی وب راهکارهایی برای بهبود تجربه کاربری و رعایت هارمونی رنگ ها بیان کردیم که شما می توانید آن را برای سایت خود پیاده سازی کنید.
 ۱۳۹۷/۱۲/۲۰ | ۱۶:۵۷  زمان مطالعه 4 دقیقه
رنگ شناسی وب و اصول رنگ بندی سایت

رنگ‌ها تأثیر زیادی بر ذهنیت، عواطف و عملکرد ما انسان‌ها دارند، به همین خاطر است که در بازار کار به ابزار قدرتمندی برای جلب مشتری تبدیل‌شده‌اند. تحقیقات نشان داده است که 90 درصد تصمیم افراد برای خریدن یا نخریدن یک محصول، بستگی به رنگ آن دارد و جالب‌تر اینکه، تنها در کمتر از 90 ثانیه دراین‌باره تصمیم می‌گیرند. شک نکنید که در طراحی سایت هم انتخاب رنگ به همین اندازه نقش تعیین‌کننده‌ای دارد. شما باید بدانید که با چه رنگ‌هایی می‌توانید طراحی وب‌سایتتان را به بهترین شکل ممکن انجام دهید تا به این وسیله تعداد مخاطب و درنهایت کلیک خور سایت‌تان را بالا ببرید. پس اگر تصمیم به طراحی سایت دارید این مقاله را از دست ندهید تا پیش از شروع کار از دنیای رنگ‌ها و اثرگذاری‌شان بیشتر بدانید.

 

اصول رنگ بندی سایت روان شناسی رنگ ها در طراحی سایت 

  • ابتدا هدفتان را مشخص کنید

قبل از شروع کار، هدفتان را از طراحی سایت مشخص کنید. ممکن است هدف، بازاریابی اینترنتی برای ارائه یک محصول یا خدمات یک شرکت باشد یا ممکن است اهداف مختلف دیگری درزمینه فرهنگ، اجتماع و ... داشته باشید. درهرصورت، شما باید به نتیجه نهایی مطلوبتان فکر کنید، بینید قصد دارید چه احساسی را به مخاطب القا کنید؟ و به‌این‌ترتیب چشم‌انداز احساسی هدفتان را پیدا کنید. به این موضوع توجه داشته باشید که نقش گرافیک سایت شما بر میزان باورپذیری مخاطب و تأثیرپذیری‌اش از مطالب سایت، بسیار تعیین‌کننده است.

  • تجربه کاربری را جدی بگیرید

شما با هر هدفی که کار طراحی سایت را شروع می‌کنید باید دو مساله مهم را در نظر بگیرید و آن رابط کاربری و تجربه کاربری یا همان UI  و UX سایت است.  UI مخفف User Interface design  به معنی بخشی از طراحی سایت است که کاربر هنگام مراجعه به سایت مشاهده می‌کند و UX مخفف عبارت User Experience design  است که به  تجربه و یا احساس کاربر از مشاهده وب‌سایت اشاره دارد. UX به مشتری آن چیزی را که واقعا لازم دارد، ارائه می دهد، نه آن چیزی که زیباتر یا جذاب‌تر باشد. از طرفی رابط کاربری یا همان UI، تنها به ظاهر اهمیت می دهد و این‌که کاربر، طراحی صفحه شما را دوست دارد یا نه؟ درواقع او با مراجعه به سایت شما تجربه‌های قبلی خود را از بازدید سایت‌های مشابه مرور و مقایسه می‌کند، بنابراین با کمک رنگ‌شناسی و روانشناسی رنگ‌ها می‌توانید حس خوبی را به او القا کنید و به‌این‌ترتیب با درک اهمیت بهبود تجربه کاربر متناسب باهدف سایت، طراحی را آغاز می‌کنید. در مورد UI و UX سایت از طریق لینک زیر بیشتر بخوانید: تفاوت UI و UX

  • طراحی از محتوا جلو نزند

توجه به این نکته بسیار مهم است که طراحی و رنگ‌بندی سایت هرگز نباید برتر از محتوای ارائه‌شده باشد، چراکه پیش از هر چیز، مخاطب در جستجوی محتوای موردنظرش از سایت شما بازدید می‌کند؛ بنابراین طراحی شما باید در پس‌زمینه قرار بگیرد و به بهتر دیده شدن مطالب کمک کند تا مخاطب در هنگام خواندن یک محتوای مفید از رنگ و طراحی سایت نیز لذت ببرد.

رنگ شناسی وب

  • با رنگ‌های ساده شروع کنید

در دنیا، رنگ‌های زیادی وجود دارند و به همین ترتیب از ترکیب رنگ آن‌ها تعداد بسیار زیادی رنگ به وجود می‌آید که شما می‌توانید در سایت خودتان از آن‌ها بهره ببرید. پیشنهاد ما این است که با ساده‌ترین رنگ‌ها شروع کنید، رنگ سفید یا طیف خاکستری روشن برای رنگ پس‌زمینه و رنگ خاکستری تیره مایل به مشکی برای متن سایت مناسب است. اگر شما به سایت‌های پربازدید و قالب‌ها توجه کنید متوجه خواهید شد که اکثر آن‌ها از رنگ خاکستری تیره برای متن سایت و رنگ زمینه سفید یا خاکستری روشن استفاده کرده‌اند.
این نوع استفاده از رنگ‌ها بی‌دلیل نیست. یکی از مهم‌ترین دلایلی که می‌توان به آن اشاره کرد این است که شما در این مدل ترکیب رنگ تقریباً خواندن مطالب سایت را برای بازدیدکننده تضمین کردید. با این نوع ترکیب رنگ، شما احساس آرامش و ثبات را به بیننده القا می‌کنید و اجازه می‌دهید بافکری آرام از مطالب سایت شما استفاده کند. ازنظر مبانی رنگ‌شناسی هم خاکستری، رنگی خنثی محسوب می‌شود و بارنگ‌های دیگر هم به خوبی هارمونی پیدا می‌کند. چنانچه از رنگ‌های تند و گرم استفاده کنید پس از مدت اندکی باعث خستگی چشم و فکر شخص بیننده خواهید شد و او به ناچار سایت شما را ترک خواهد کرد.

  • از رنگ‌ها به اندازه استفاده کنید

یکی از رایج‌ترین اشتباهات در به‌کارگیری رنگ‌ها در سایت، استفاده از تعداد رنگ‌های زیاد در کنار یکدیگر است. کشمکش بین رنگ‌ها نوعی بی‌نظمی به بیننده القا می‌کند و او را از ماندن در سایت شما دور می‌کند. سایت‌هایی که در طراحی‌شان از انواع رنگ‌ها  به شکل درهم استفاده می‌کنند در اصطلاح سایت‌های رنگین‌کمانی نامیده می‌شوند. سایت‌هایی که کمترین زمان بازید را دارند، زیرا چشم‌ برای دیدن رنگ‌های مختلف زوم‌های متفاوتی انجام می‌دهد و به ‌همین خاطر در مواجهه با رنگ‌های زیاد، زود خسته می‌شود؛ بنابراین برای جلب نظر بازدیدکننده و طولانی شدن زمان بازدید، در طراحی سایت خود از تعداد رنگ‌های کمتر با هارمونی بیشتر استفاده کنید. سعی کنید در کنار رنگ سفید و خاکستری گفته‌شده تنها از یک‌رنگ مشخص برای جلوه دادن به بخش‌های مهم سایت خود استفاده کنید. مراقب باشید رنگ انتخابی مطابق با روحیات جامعه هدف مورد نظرتان باشد. برای مثال اگر سایت شما درباره بانوان و نیازهای آنها طراحی شده، با استفاده از رنگ‌هایی مثل مشکی، قهوه‌ای تیره و رنگ‌هایی شبیه به این، مخاطبین خود را از دست می‌دهید و خیلی زود مجبور به بستن و یا تغییر پوسته سایت می‌شوید.

  • رنگ های تند و گرم پررنگ را کنار بگذارید

طیف رنگ‌های نارنجي، قهوه‌اي، زرد و قرمز در دسته رنگ‌های گرم قرار دارند. رنگ‌هایی که از نظر روانشناسی باعث ایجاد هیجان و بی‌تابی می‌شوند. معمولا از رنگ قرمز جز برای هشدار دادن یا جلب توجه، در رنگ‌بندی سایت استفاده نمی‌شود، تاثیر مسحورکنندگی رنگ نارنجی هم تا حد زیادی مانند رنگ قرمز است. رنگ زرد نیز به دلیل خسته کردن چشم‌ها در طراحی سایت کاربرد چندانی ندارد؛ بنابراین اگر برای طراحی سایت در استفاده از این‌گونه رنگ‌ها حرفه‌ای عمل نکنید و یا شیوه استفاده درست از آنها را ندانید سایت شما بدون استفاده خواهد ماند. این‌گونه رنگ‌ها اگر با ترکیب درستی استفاده نشوند خیلی زود چشم بیننده را خسته و ذهن او را از آرامش دور می‌کند و نتیجه این دو اتفاق چیزی جز ترک کردن سایت شما نخواهد بود.

  • سردرگم نشوید، آبی را انتخاب کنید

چنان‌چه تازه شروع به کار کرده‌اید و نمی‌دانید از چه رنگی برای سایت خود استفاده کنید آبی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. در علم روانشناسی، رنگ آبی بیانگر مفاهیمی مثل کیفیت، آرامش، صلح، اعتماد و امنیت است. طیف آبی شامل رنگ‌های متنوعی است که اکثر آنها رنگ‌های مناسبی برای سایت هستند و این طیف رنگ مخاطبان زیادی را شامل می‌شود. بررسی‌ها نشان داده است که افراد به طور ناخودآگاه به سایت‌هایی با تم آبی رنگ زودتر اعتماد می‌کنند و متن‌های آبی‌ را بهتر به خاطر می‌سپارند. البته به یاد داشته باشید که استفاده بیش از حد از رنگ آبی، سایت شما را سرد و بی‌روح جلوه می‌دهد، بنابراین در استفاده از آن تعادل را رعایت کنید.

  • ارتباط رنگ‌بندی با سئو سایت

طراحی رنگ‌بندی یک سایت به‌طور مستقیم بر روی سئو سایت تاثیر نمی‌گذارد اما همان‌طور که گفتیم اگر از رنگ‌ها به شکل درست و قاعده‌مندی استفاده نشود چشم‌های کاربر زود خسته می‌شود، درنتیجه سایت را به سرعت ترک می‌کند و مدت زمان بازدید سایت کاهش پیدا می‌کند و این یعنی افت رتبه و مرگ تدریجی یک وب‌سایت. درواقع رنگ‌بندی سایت با تاثیر بر میزان ماندگاری کاربر، بر سئو سایت تاثیر می‌گذارد؛ بنابراین برای ماندگاری کاربران در سایتتان، به زیبایی و چشم‌نوازی آن توجه کنید.

 

معرفی چند ابزار برای انتخاب رنگ مناسب وبسایتتان

امروزه در دنیای مجازی اینترنت سایت های زیادی به کمک شما آمده اند که رنگ های مناسب برای سایت ها را با مکمل های آن دسته بندی کرده اند و اطلاعات و کد مربوط به هر کدام را در اختیار بازدید کنندگان قرار داده اند و شما به آسانی میتوانید از آنها در طراحی های خود استفاده کنید. در این مقاله به چند مورد از این سایت ها و نحوه عملکرد آنها اشاره میکنیم: 

  • Color Explorer

یکی از کاربردی ترین ابزارهای رنگ در اینترنت است که شما میتوانید با نوشتن کد رنگ اصلی خود در آن رنگ های پیشنهادی و مکمل را بیابید. می توانید از طریق آدرس زیر به این سایت دسترسی پیدا کنید: 

http://www.colorexplorer.com/

  • ColorBlender

این سایت ابزاری رایگان است که به شما امکان ایجاد پلات رنگی می دهد. شما میتوانید پلات رنگی ساخته شده توسط این ابزار را به نرم افزارهای گرافیکی مانند  Photoshop و Illustrator منتقل کنید. همینطور این سایت طرح های آماده ای هم به شما ارائه می دهد. آدرس این سایت در زیر آمده است:

http://www.colorblender.com/

  • Adobe Kuler

سومین ابزار قدرتمندی که میخواهیم به شما معرفی کنیم سایت adobe kuler است که قابلیتی دارد که آن را از سایرین متمایز میکند و آن استخراج رنگ از تصویر است. شما میتوانید به سادگی از میان گالری قالب های آماده این سایت رنگ بندی مناسب خود را انتخاب کنید. از طریق آدرس زیر میتوانید از این سایت استفاده کنید: 

https://kuler.adobe.com/

 

جمع‌بندی: رنگ‌شناسی وب

علم روانشناسی رنگ، بسیار گسترده است. هرچه دانش شما در این زمینه بیشتر باشد طراحی و رنگ‌بندی بهتری در سایت‌تان خواهید داشت. بهتر است در تمام مراحل رنگ‌بندی نکاتی مثل توجه همیشگی به نوع مخاطب و بازدیدکننده (پرسونای مخاطب)، وجود تطبیق رنگ میان لوگو، آرم صفحه‌ها و رنگ متن‌ها، قابلیت خوانده شدن متن‌های سایت را در نظر داشته باشید. در نهایت با درنظر گرفتن تمامی این نکات، سایتی متناسب با محتوای موردنظرتان طراحی کنید تا کاربران در همان 90 ثانیه اول تصمیم بگیرند که مخاطب سایت شما باشند.

نویسنده : مدیر سایت

مدیر جت هستم، ما در سایت جت محصولات آموزشی را در سریع‌ترین زمان ممکن برای مدیران سایت‌های اینترنتی و شرکت‌های مختلف و کلیه افراد علاقه‌مند به مباحث کارآفرینی و بازاریابی ارائه می‌دهیم.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید