صفر تا صد راه های راه اندازی فروشگاه اینترنتی

راه انداختن یک فروشگاه اینترنتی بهترین راه ورود به بازار بدون نیاز به حضور فیزیکی و سر و کله زدن مستقیم با مردم تبدیل شده است. با موفقیت چشمگیر شرکت هایی چون ترب و دیجیکالا که اکثر مردم حتما اسمش را بارها و بارها شنیده اند دیگر راهی برای انکار قدرت عجیب فضای مجازی در زندگی تک تک ما نمی‌ماند.
 ۱۴۰۳/۸/۸ | ۱۴:۴۵  زمان مطالعه 5 دقیقه
صفر تا صد راه های راه اندازی فروشگاه اینترنتی

راه انداختن یک فروشگاه اینترنتی بهترین راه ورود به بازار بدون نیاز به حضور فیزیکی و سر و کله زدن مستقیم با مردم تبدیل شده است. با موفقیت چشمگیر شرکت هایی چون ترب و دیجیکالا که اکثر مردم حتما اسمش را بارها و بارها شنیده اند دیگر راهی برای انکار قدرت عجیب فضای مجازی در زندگی تک تک ما نمی‌ماند.

با راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی، شما می توانید به راحتی خدماتی به مردم ارائه دهید که حتی تولیدکننده اصلی آنها نیستید، این در حالی است که مکانی نیز اجاره نکرده اید.

شاید فکر کنید برای اینکه یک فروشگاه آنلاین راه اندازی کنید حتما به سرمایه زیادی نیاز دارید. البته که این مورد بستگی به هدف شما دارد ولی در کل می‌توانید با هزینه پایین نیز فروشگاه خود را بسازید و با محصولی که انتخاب کرده اید آینده کاری خود را مشخص میکنید. حالا ممکن است این محصول از تولیدات شما یا دیگران باشد و یا خدماتی که به مردم می خواهید ارائه دهید.

 در ادامه به بررسی مراحل ساخت فروشگاه، هزینه های آنها صفر تا صد راه های راه اندازی فروشگاه اینترنتی می پردازیم تا در کوتاه ترین زمان ممکن صاحب یک کسب و کار آنلاین شوید. همراه ما باشید.

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی

راه اندازی سایت فروشگاهی یک سری اصول و قوانین دارد که نیازمند اجرای صحیح است. موفقیت در یک کسب کار آنلاین مستلزم یک سری مراحل لازم برای ساخت فروشگاه هستند که باید انجام دهید که در ادامه به آنها پرداخته می شود. در این مسیر هیچ تصمیمی بهتر از مشاوره از یک تیم متخصص نیست. قبل از اخذ هر تصمیمی توصیه می‌کنیم از مشاوره رایگان شرکت دیجیتال مارکتینگ نیلا برای طراحی سایت، سئو و برندینگ وبسایت خود استفاده کنید. همین حالا می‌توانید وارد وبسایت نیلا شوید و با پشتیبانی آن تماس بگیرید.

انتخاب محصول برای شروع کسب و کار

مراحل راه اندازی فروشگاه اینترنتی

در آغاز کار برای اینکه شروع به تبلیغات و فروش کنید باید یک محصول یا محصولات مناسب که شرایط ارائه آن را دارید انتخاب کنید.وسعت قدم های بزرگ در ابتدای کار ممکن است همیشه جواب ندهد. پس در آغاز کار هدف های کوچک تری را در نظر بگیرید. پس اولین قدم انتخاب محصول است.

 برای اینکه تصمیم بهتری در انتخاب محصول بگیرید، به علاقه خود در ابتدا فکر کنید. در هر چیزی که برای آن هیجان و اشتیاق داشته باشید موفق تر ظاهر خواهید شد.در کنار علایق خودتان به خواست مردم هم دقت کنید.وقتی شما چنین چیزی را در نظر نگیرید، سودی به دست نخواهید آورد. پس در کنار سلیقه خود به خواست مردم هم دقت کنید که هم سو با یکدیگر عمل کنند. برای فهمیدن بیشترین محصول جستجو شده در گوگل، یک راه حل ساده خود جستجو در گوگل است. به راحتی با ابزارهای مناسب برای تحقیق کلمه کلیدی به این مهم و ترندترین محصولات در زمان راه اندازی سایت دست خواهد یافت.

در ادامه به نحوه تحویل و ارسال محصول به مشتری، نیاز یا عدم نیاز به انبارداری برای محصول، بررسی تنوع محصولاتی که دوست دارید داشته باشید و تفاوت آن با خواست مشتریان دقت کنید. در اولین گام و دسترسی به تمام سوالات به تحلیل و ارزیابی رقیبان خود بپردازید. تحلیل عملکرد رقبا باعث بالا رفتن احتمال موفقیت و کاهش ضرر و زیان شما می شود.

ثبت یک دامنه با نام منتخب شما

بعد از انتخاب محصول و تصمیم برای طراحی سایت باید ثبت دامنه نام دامنه است. یک نام و پسوند .ir  که نشان دهنده ایرانی بودن سایت و یا .com که مخفف commerce دامنه یا دامین شما را می سازد و کاربران به وسیله آن سایت شما را می یابند. برای ثبت دامنه باید نام تجاری داشته باشید. نام شما، ویترین کار شما خواهد بود که همیشه همراه شما است. پس برای کار خود ارزش قائل شوید و با جستجو بهترین اسمی که مرتبط با حرفه ی شما باشد پیدا کنید.

 برای شروع یک لیست از اسامی مرتبط با محصول خود خلق کنید. نام فروشگاه شما هر چه کوتاه تر باشد، حدود 12 کلمه بهتر در یادها مانده و راحت تر پیدا می شود و البته که از اعداد نباید استفاده کنید. از ارکان مهم انتخاب اسم، سادگی و خوانایی آن است. از انتخاب اعداد و خط تیره در دامنه پرهیز کنید که کار را برای جستجوی مخاطبان مشکل میکند. در کنار تمام اینها نباید از خاص بودن نام برندتان برای اینده کاری خود چشم پوشی کنید.

خرید هاست و بستر میزبانی سایت

صفر تا صد راه اندازی سایت فروشگاهی

زمانی که یک نام مناسب ساختید و دامنه با اسم مدنظرتان خریدید، نوبت به تهیه هاست می رسد. هاست بستری برای میزبانی و ارائه خدمات شما در صفحه جهانی وب است که تمام اطلاعات شما را در خود جا داده است. با هاست فروشگاه آنلاین شما همیشه در دسترس کاربران اینترنت است. برای ابتدای کار خرید هاست اشتراکی از مواردی است که علاوه اینکه تمام ویژگی های موردنیاز برای شما را برطرف می کند، هزینه کمتری در قبال آن خواهید پرداخت. انتخاب یک هاست خوب در سرعت سایت، جذب مخاطب و خیلی ویژگی های دیگر در سایت موثر خواهد بود. اما در انتخاب هاست باید به چه فاکتورهایی دقت کرد؟ اول از همه انتخاب سیستم عامل هاست بسیار مهم است؛ سیستم های لینوکس و ویندوز به عنوان سیستم مدیریت برای سایت های مختلف متفاوت عمل می کند. مثلا برای سایت هایی با مدیریت محتوای وردپرس، جوملا هاست لینوکس عملکرد  قوی دارد.

فاکتور بعدی کنترل پنل است که روی هاست نصب می شود نرم افزاری است که کار را برای مدیریت هاست آسان می کند. سه کنترل پنل پر استفاده در دنیا شامل سی پنل، دایرکت ادمین و پلسک می شود. سی پنل و دایرکت ادمین مخصوص هاست لینوکسی و پلسک روی هر دو هاست ویندوز و لینوکس نصب می شود. سی پنل (cPanel) برای آی‌پی های ایران تحریم است و نسخه کرک شده آن خطرات احتمالی دارد و بهتر است به این مورد دقت کنید.

فاکتور سوم انتخاب پهنای باند است که بستگی به ترافیک روزانه شما می تواند متفاوت باشد. نکته آخر و بسیار مهم در انتخاب هاست تیم پشتیبانی قوی است تا در زمان نیاز بتواند مشکلات را حل کند و پیش از این هم بک‌اپ از اطلاعات سایت شما داشته باشد.

انتخاب روش مدیریت محتوای سایت

مراحل راه اندازی فروشگاه انلاین

 در این مرحله باید روش طراحی فروشگاه اینترنتی خود را انتخاب کنید. برای این کار سه روش کلی وجود دارد که شامل طراحی به شکل اختصاصی (cms  اختصاصی)، استفاده از فروشگاه سازها و طراحی با سیستم های آماده چون وردپرس (cms  رایگان) است. انتخاب هرکدام از این روش ها بستگی به میزان سرمایه و کاری که انجام می دهید دارد. برای کسانی که به دنبال هزینه کمتر و راه ساده تر برای طراحی سایت هستند کار با سیستم آماده بهترین روش است.

سیستم رایگان مدیریت محتوای پرطرفدارترین آنها وردپرس است، تعداد زیادی افزونه رایگان دارد که با آن فروشگاه خودتان را بسازید. فروشگاه سازها از دیگر روش های مدیریت محتوا هستند که امنیت و پشتیبانی قوی تری نسبت به نوع اول دارند و قابلیت شخصی سازی سایت برای شما وجود دارد. برای استفاده از این روش نیازی به دانش فنی ندارید. البته این طراحی ها تنوع افزونه ای شبیه وردپرس ندارند.

طراحی اختصاصی اما توسط برنامه نویسان اختصاصی برا شما کدنویسی می شود. امنیت این روش نسبت به دو روش قبلی بیشتر است و البته که هزینه بیشتری برای آن باید پرداخته شود و برای شروع کار شاید راه ایده آلی نباشد.

دریافت درگاه بانکی اینترنت سایت

از دیگر بخش های مهم در ساخت یک وب سایت فروشگاهی، اخذ یک درگاه بانکی است. دو راه برای کسب درگاه وجود دارد. در روش اول با دریافت مجوز نماد اعتماد الکترونیک شما یک درگاه مستقیم دارید  و در غیر این صورت می توانید از درگاه هایی که واسطه هستند مثل زرین پال استفاده کنید.

قرار دادن محصولات در سایت

به بارگذاری محصولات در سایت دیتا اینتری هم  می گویند. این مرحله برای راه اندازی فروشگاه آنلاین اهمیت ویژه ای دارد. در این بخش فروش آنلاین می توانید تنها عکس محصولات را بگذارید بدون اینکه آن را در انبار موجود داشته باشید و ثبت سفارش کنید.

تعیین قیمت بر محصولات سایت

بعد از تمام مواردی که تاکنون اجرا کردیم باید قیمت محصولات را تعیین کنید. قیمت تعیین شده باید منطقی و در کنار آن سودآور باشد. برای این کار باید قدرت خرید مخاطبان خود را بشناسید. قیمتی که در نهایت روی محصول قرار می دهید باید بر اساس کیفیت محصول و تمام هزینه هایی باشد که برای محصول کردید. رقبا را در نظر بگیرید و تفاوت کیفیت محصول خود با آنها را بسنجید.

بهینه سازی سئو و سرعت سایت

سئو سایت سرعت بارگذاری در آن اهمیت خاصی دارد. بهینه ساختن سئو سایت سبب بالا رفتن ترافیک سایت و افزایش فروش شما می شود. در این شما سرعت بالاتری برای سایت نیاز دارید تا بتواند حجم خریداران را پوشش دهد و سبب افزایش فروش و رضایتمندی مشتریان باشد.

تعیین عکس های حرفه ای برای محصولات

مراحل راه اندازی فروشگاه انلاین

یک فروشگاه حرفه ای همیشه عکاسی محصولات را در اولویت خود قرار می دهد. تصاویر سایت هستند که ظاهر اصلی سایت را تشکیل می دهند و مشتریان زمانی که برای اولین بار وارد سایت میشوند بسیاری تنها از روی ظاهر امر قضاوت می کنند که محصول کیفیت دارد یا خیر. پس در نشان دادن رنگ و کیفیت عکس و وضوح جزئیات محصولات دقت زیادی به کار ببندید.

تاثیر شبکه های اجتماعی در بازدید از سایت

آنچه که در دنیای ما غیرقابل انکار استف قدرت شبکه های اجتماعی است. بعضی از صفحات فضاهایی مثل تلگرام و اینستاگرام به تنهایی کسب و کار پرسودی راه انداختند و درآمد بالایی دارند. پس در کنار راه اندازی سایت، شبکه های مجازی را از یاد نبرید و حضور فعال در آنها را از اولویت های خود قرار دهید.

جمع بندی

راه اندازی یک سایت اگرچه کار پر زحمت به نظر می رسد، اما با یک مشاوره در این زمینه و کمک گرفتن از حرفه ای ها نباید نگران آن بخش بود. هزینه های راه اندازی فروشگاه اینترنتی نیز بستگی دارد که شما تا کجا می خواهید به توسعه سایت فکر کنید و حداقل هزینه شامل خرید هاست، دامنه و سئو سایت است. اولین کار در این کار تحقیق و بررسی تمام مراحل است تا با دید باز و کامل به سراغ آن بروید.

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید