وظایف مشاور بازاریابی چیست؟ ویژگی های مشاوران بازاریابی

قبل از اینکه به معرفی وظایف و مسئولیت های مشاورین بازاریابی بپردازیم، خوب است بدانید به چه کسانی مشاور بازاریابی می گویند.
 ۱۴۰۳/۸/۱ | ۰۷:۲۶  زمان مطالعه 2 دقیقه
وظایف مشاور بازاریابی چیست؟ ویژگی های مشاوران بازاریابی

در دنیای پر رقابت کسب و کارها، حفظ جایگاه برند در بازار، پیشی گرفتن از رقبا، رشد و ماندگاری بیزینس ها جز اصلی ترین و مهمترین دغدغه ها و اولویت های صاحبان کسب و کارها است. هر شرکت و سازمانی برای اینکه بتواند جایگاه خود را در بازار هدف حفظ کند و محصولات و خدمات مناسبی را به مشتریان ارائه دهد، باید بتواند از مشاورین متخصص و باتجربه بهره بگیرد. مشاورین بازاریابی از اعضای کلیدی شرکت ها هستند که نقش مهمی را در رشد و پیشرفت برندها ایفا می کنند. اما سوال مهم این است که وظایف مشاور بازاریابی چیست؟

قبل از اینکه به معرفی وظایف و مسئولیت های مشاورین بازاریابی بپردازیم، خوب است بدانید به چه کسانی مشاور بازاریابی می گویند.

مشاور بازایابی کیست؟

مشاور بازاریابی (Marketing Consultant)، فرد مجربی است که با تکیه بر دانش و تخصص خود در حوزه مارکتینگ به شرکت ها و سازمان در تعیین استراتژی های بازاریابی و نقشه راه درست، مشاوره بازاریابی برای ارائه بهترین محصولات و خدمات به مشتریان کمک می کند.

ویژگی های مشاوران بازاریابی

برای تبدیل شدن به یک مشاور بازاریابی حرفه ای و موفق، تنها داشتن تحصیلات آکادمیک کافی نیست. آنچه در کنار دانش بازاریابی اهمیت دارد، تجربه کار عملی و اجرایی است.

یک مشاور بازاریابی موفق باید تجربه کار در دپارتمان مارکتینگ شرکت ها و سازمان های مختلف را داشته باشد تا بتواند بهترین استراتژی های بازاریابی را برای کسب و کارها تدوین و اجرا نماید.

داشتن دانش در زمینه ها مختلف بازاریابی مانند تحقیقات بازار، تدوین طرح کسب و کار (بیزینس پلن)، تدوین برنامه بازاریابی (مارکتینگ پلن)، تحلیل رفتار مشتریان و رقبا، برندسازی، برگزاری کمپین های تبلیغاتی و.... از ویژگی های اساسی یک مشاور بازاریابی است.

توانایی تجزیه و تحلیل بازار، جمع آوری و تفسیر داده ها، برقراری و حفظ ارتباط با مشتریان، تبدیل مشتریان بالقوه به بالفعل، و... از دیگر ویژگی های یک مشاور بازاریابی است.

این تخصص و توانمندی به مشاورین بازاریابی این امکان را میدهد، تا برای هر بیزینسی باتوجه به صنف و صنعت، نیازمندی ها، بازارهدف، و.... استراتژی های بازاریابی تخصصی و موثر ارائه دهند.

به طور کلی مشاور بازاریابی ترکیبی از دانش، تجربه کار اجرایی، شناخت صنایع مختلف، مهارت های تحلیلی، مدیریت ارتباط با مشتری و... است که میتواند با یادگیری مستمر بر توانایی و دانش خود بیفزاید.

چرا شرکت ها به مشاور بازاریابی نیاز دارند؟

حضور مشاورین و متخصصین بازاریابی برای هر شرکتی در راستای دستیابی به اهداف بازاریابی و توسعه کسب و کار ضروری است در ادامه به بررسی مهمترین دلایل نیاز شرکت به مشاور مارکتینگ می پردازیم:

  • نبود دانش و تخصص : همه کسب وکارها از دانش و تخصص لازم در حوزه بازاریابی بهره مند نیستند بنابراین وجود مشاورین بازاریابی به آنها در تدوین درست استراتژی های بازاریابی و دستیابی به اهداف برند، نقش بسزایی دارد.
  • صرفه جویی در زمان و هزینه ها: مشاور بازاریابی باتوجه به تخصص و تجربه خود می تواند از ورود یک شرکت به مسیرهای اشتباه برای دستیابی به اهداف جلوگیری کند.
  • ساختار مستحکم و قدرتمند: حضور مشاور مارکتینگ باعث می شود شرکت ساختاری مستحکم را در بخش بازاریابی و فروش داشته باشد.
  • افزایش آگاهی از برند : مشاورین بازاریابی علاوه بر اینکه به برندها در شناخت بازارهای هدف کمک می کنند در افزایش آگاهی مخاطبان از برند نیز نقش کلیدی را ایفا می نمایند.
  • افزایش فروش و سودآوری: مشاور بازاریابی باتوجه به دانش و مهارت هایی که در حوزه مارکتینگ دارد با ارائه راهکارها و استراتژی های درست می تواند علاوه بر افزایش فروش و کسب سهم بازار بیشتر، افزایش سود آوری شرکت را رقم بزند.
  • افزایش رضایت مشتریان: مشاورین بازاریابی با شناخت بازار و مشتریان می توانند به شرکت ها در ارائه بهترین و با کیفیت ترین خدمات و محصولات که پاسخگوی نیاز مشتری است، کمک کنند.  

وظایف مشاور بازاریابی چیست؟

وظایف مشاور بازاریابی چیست؟

اگر یک کسب و کار کوچک یا متوسط هستید و دانش بازاریابی در سازمان شما نهادینه نشده است و میخواهید با حضور یک مشاور بازاریابی به رشد و توسعه بیزینس تان کمک کنید، یا اگر به دنبال توسعه دپارتمان مارکتینگ و حضور مشاورین مجرب و توانمند هستید قبل از هر چیزی بهتر است با مهمترین وظایف یک مشاور مارکتینگ آشنا شوید:

  • تهیه و تدوین استراتژی های بازاریابی و بررسی میزان اثربخشی آنها
  • شناسایی ضعف های موجود در فرآیندهای بازاریابی و برنامه ریزی برای رفع آنها
  • ارائه استراتژی های کاربردی برای افزایش سهم بازار و دستیابی به مشتریان هدف
  • انجام تحقیقات بازار براساس روش های کیفی و کمی
  • اجرای کمپین های بازاریابی هدفمند
  • افزایش آگاهی از برند
  • مدیریت ارتباط با مشتریان برند
  • تحلیل رقبا برای تعیین جایگاه برند در بازار
  • نظارت بر اجرای پروژه های بازاریابی و تجزیه و تحلیل نتایج
  • شناسایی فرصت ها و بازارهای جدید
  • افزایش فروش
  • و....

جمع بندی

اگر بیزینس خود را به تازگی راه اندازی کرده اید، اگر به دنبال شناخت بیشتر برندتان هستید، یا میخواهید به کمک روش های بازاریابی فروشتان را افزایش دهید، یا تصمیم دارید از طریق طراحی سایت یا شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام برندتان را در فضای آنلاین به مخاطبان هدف معرفی کنید و یا به دنبال حفظ مشتریان فعلی هستید و... مشاورین مجرب و متخصص بیلاود مارکتینگ در حوزه های بازاریابی، برندینگ، دیجیتال مارکتینگ، اینستاگرام مارکتینگ و... برای رسیدن به اهداف تان با در نظرگیری تخصصی ترین راهکارها باتوجه به حوزه فعالیت کسب وکار شما، در کنارتان هستند. 

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید