یک اصطلاح انگلیسی وجود دارد که می گوید ارزش یک عکس از هزار کلمه بیشتر است. استفاده از تصاویر در مقاله ها و در کنار محتوا اهمیت بسیاری دارد. وقتی از تصاویر استفاده می کنیم، مفاهیم بزرگ به شکل تصویری نمایش می دهیم تا قابل فهم تر شوند. ممکن است تصویر ما یک عکس ساده، یک کاریکاتور، یک اینفوگرافیک و یا غیره باشد. تصاویر متن های طولانی را به بخش های مختلفی می شکنند و به درک بهتر متن کمک می کنند. با تصاویر، مقاله جذاب تر شده و حالت خشک آن از بین می رود. پس اگر استفاده از تصاویر اینقدر اهمیت دارد، آیا گوگل برای تصاویر اهمیت خاصی قائل می شود؟ سئو تصویر چیست؟ سئو تصاویر بر طبق تعریف بلاگ سایت آلکسا، بهینه سازی عکس و گرافیک است برای جذاب نشان دادن صفحهای به خزندههای موتورهای جستجو است. تصاویر اطلاعات تکمیلی درباره گرافیکها به موتورهای جستجو می دهد تا محتوای صفحه را بهتر درک کنند و به دیده شدن و افزایش رتبه در جستجو کمک می کند. تصاویر سئو شده همچنین می توانند در جستجوی تصاویر گوگل نمایش داده شوند و به افزایش ترافیک منجر شوند. استفاده از عکس های منحصر به فرد اگر می خواهید سایت شما در میان دریای سایت های مختلف به چشم بیاید، باید از عکس های منحصر به فرد استفاده کنید. سایت های زیادی هستند که عکس ها خود را از یک منبع مشترک دریافت می کنند. اگرچه این عکس ها توسط عکاس حرفهای گرفته شده اند اما به خاطر تکرار زیاد در سایت های مختلف دارای تاثیر گذاری کمتری بر سئو شما در مقایسه با عکس های اصیل با کیفیت هستند. عکس اگر منحصر به فرد نباشد در سایت های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند و ارزش افزوده ای ندارند. نامگذاری درست عکس ها اکثر های عکس های که از موبایل و دوربین به دست می آیند دارای نام هایی هستند که از اعداد و یا ترکیبی از حروف و اعداد هستند. این نامها برای گوکل معنی دار نیستند و برای سئو بی ارزش هستند. اگرچه هوش مصنوعی گوگل تا حدی می تواند موضوع عکس ها را تشخیص دهد ولی تشخیص آن الان 100% نیست. استفاده از تک کلمه برای توصیف عکس هم کافی نیست چون ممکن است در این تک کلمه ها را در نامگذاری عکس ها تکرار کنیم و منحصر به فرد نباشند. مثلاً اگر فروشگاه کتاب داشته باشیم، تکرار نام book 1 و book 2 ارزش خیلی زیادی ایجاد نمی کند. بهترین کار استفاده از کلمات کلیدی است که می خواهیم برای آن در گوگل نمایش پیدا کنیم، مثلاً کتاب گرامر آیلتس سطح متوسطه. نامگذاری فایل ها در موبایل با عدد انجام می شود. نامگذاری فایل ها در دوربین با ترکیب عدد و حروف انجام می شود. استفاده از متن alt Alt مخفف کلمه alternative است و دو استفاده دارد. اولین استفاده آن برای افراد نابینا است که از نرم افزار های تبدیل متن به صدا استفاده می کنند تا مطالب صفحه را درک کنند. همچنین در زمان هایی که عکس لود نشده باشد، بیننده می تواند توصیف عکس را بخواند. از لحاظ سئو هم نوشتن alt اهمیت دارد به این دلیل که به بار معنایی (semantic) سایت می افزاید و اطلاعات بیشتری به موتور های جستجو می دهد تا متن شما را درک کند و موتور های جستجو با اطلاعات بیشتر، عکس شما را در رده های بالاتر نمایش قرار می دهد. برای نوشتن alt بهتر، می توانید به سایت سوپرکول مراجعه کنید، ولی به طور خلاصه، قواعد صحیح نوشتن alt را در زیر آوردیم. اطلاعات عکس را دقیق بیان کنید. هیچگاه با کلمات "تصویری از" و یا "عکسی از" شروع نکنید. به میزان کم از کلمات کلیدی استفاده کنید متن داخل عکس را هم در alt بیاورید تکرار نکنید برای عکس هایی که جنبه صفحه آرایی دارند، مثل عکس از حاشیه ها alt ننویسید. برای این عکس چند تا alt می توان نوشت 1. قوتبال 2. بازی فوتبال 3 دو نوجوان در حال بازی فوتبال در طبیعت alt اول بهتر از هیچ است اما alt دوم خوب و alt سوم عالی محسوب می شود. استفاده از نوع فایل درست اغلب سایت ها از چند نوع فرمت مانند jpg، png و gif برای عکس های خود استفاده می کنند. نمی توان یک فرمت را به عنوان برترین فرمت انتخاب کرد و برای همه تصاویر از آن استفاده کرد بلکه باید هر فرمتی را با توجه به کاربرد آن مورد استفاده قرار می گیرد. مهمترین عامل انتخاب یک فرمت نسبت به فرمت های دیگر، سرعت برگزاری آن در سایت است. در این مقایسه که توسط سایت ahrefs انجام شد، jpg پایین ترین حجم فایل را بدون افت کیفیت دارا است. در این عکس ها، کیفیت، تفاوت چشمگیری ندارد ولی در حجم فایل می توان دید که jpg حجم کمتری نسبت به سایر فرمت ها دارد. اما در مورد متن در مثال زیر می توان دید که png کیفیت بالاتری دارد و عکس های jpg به اصطلاح پیکسلی می شوند. عکس سمت چپ با فرمت png و عکس سمت راست با فرمت jpg دخیره شده. عکس jpg کیفیت بیشتری از دست داده است. بنابرین اگر بخواهیم برای فرمت عکس تصمیم بگیریم باید از جدول زیر کمک بگیرم چگونه فرمت عکس مناسب انتخاب کنیم فرمت عکس کاربرد jpg تصاویر png متن ها gif عکس های متحرک اندازه درست عکس اندازه فایل را نباید با حجم فایل اشتباه گرفت. اندازه به تعداد پیکسل های عکس اشاره دارد در حالی که حجم به فضای فیزیکی که عکس در هارد اشغال می کند اطلاق می شود. مسلماً فایل های با اندازه بزرگتر حجم بیشتری دارد و در نتیجه باعث کندی در بارگذاری صفحه می شود بنابراین برای سئو بهتر است به سایز عکس نیز توجه کرد. اگرچه در وردپرس می تواند اندازه های عکس ها را عوض کرد، اما به دلیل اینکه حجم آنها کاهش پیدا نمی کند، بهتر است که قبل از بارگذاری اندازه ها انتخاب و سپس حجم فایل ها را کم کرد. کاهش حجم عکس یکی از ملاک های گوگل برای سایت ها، سرعت لود آنها است و سرعت لود تصاویر نقش به سزایی در سرعت لود صفحات دارد. بنابراین هر چه قدر که حجم عکس ها کاهش پیدا کند و بهینه شوند، صفحه زودتر لود می شود. کاهش حجم عکس روش های متفاوتی دارد که در این مقاله نمی گنجد ولی می توان با خواندن مقاله کاهش حجم عکس بدون افت کیفیت بیشتر در این مورد اطلاع پیدا کرد. ایجاد سایت مپ عکس نقشه سایت (یا سایت مپ) لیستی است که شامل همه صفحههای داخل سایت و لینکهای بین آن است. همانطوری که باید همه صفحههای سایت، توسط نقشه سایت به هم لینک شده باشند، اضافه کردن عکس ها به سایت مپ و یا ایجاد سایت مپ جدید مخصوص عکس ها می تواند احتمال ایندکس کردن عکس های سایت توسط خزنده ها را افزایش دهد که این خود به افزایش بازدید ها از سایت شما منجر شود. از لود تنبل یا لود پله ای lazy loading استفاده کنید در روش عادی لود (بارگذاری) صفحه، تمامی متن، عکس ها و فایل های مورد نیاز برای نمایش کل صفحه بارگذاری می شود و پس از آن صفحه به نمایش در می آید. اما در روش lazy loading و یا لود تنبل فقط عکسهای که در صفحه نمایش دیده می شوند لود می شوند. وقتی کاربر اسکرول می کند، به ترتیب عکس های بعدی نیز لود می شوند اهمیت لود تنبلی از آنجایی مهم می شود که خود گوگل در صفحه توسعه دهندگاه سایت و در بخش تصاویر این را به وضوح بیان می کند. برای درک بهتر لود تنبل به این تصویر توجه کنید. مقایسه حجم دانلود شده در لود تنبل و لود عادی جمع بندی سئو تصاویر، یعنی بهینه سازی عکس ها برای موتور های جستجو است. با رعایت چند قاعده ساده می توان عکس هایی که برای مقاله های مان تهیه کردیم و یا آماده کردیم به صورت جداگانه و با نمایش در بخش تصاویر گوگل، ترافیک جدیدی را به سمت سایت روانه کنیم تا کاربران جدیدی در سایت به دست بیاوریم.