سئو یا بهینه سازی سایت: سئو مخفف عبارت Search Engine Optimization است که به آن SEO یا بهینه سازی موتور جستجو می گویند که همگی آنها به یک معنی می باشند سئو سایت در واقع بهینه سازی سایت و بالا بردن کیفیت و بهبود عملکرد آن بر اساس معیارهای موتورهای جستجو است اینکه یک وب سایت از نظر موتورهای جستجو در رتبه خوبی قرار گرفته باشد و در نتیجه سرچ کاربران با کلمات کلیدی مرتبط با آن مشاهده شود را یک سایت با سئوی خوب می نامند. سئو را ميتوان مجموعهاي از روشها براي تغيير استراتژی یک وب سایت دانست. سئو فرآيند ی است که نيازمند دانش زياد، علم پيش زمينهاي و صبر است. موتورهاي جستجو با تغيير مداوم الگوريتمهاي خود غير قابل پيشبيني هستند به همین دلیل افرادی که خدمات سئو ارائه می دهند باید دانش خود را به روز نگه دارند. در این مقاله به 10عاملی که در سئو مهم است پرداخته شده که شما با دانستن این عوامل از اهمیت سئو در محتوا برخودار می شوید کلمه کلیدی در سئو: همان طور که از نام آن پیداست کلمه کلیدی عبارتی است که انتظار دارید کاربر آن کلمه یا عبارت را در گوگل سرچ کند تا وب سایت شما را پیدا کند. کلمه کلیدی باید با نوع بیزنس شما و نوع کسب کار شما همخوانی داشته باشد و مرتبط با محصولی باشد که شما ارائه میدهید. کلمات کلیدی چند کلمه ایی خاصتر هستند و تک کلمه ایی ها متداول تر هستند که رتبه گرفتن از این عبارتهای چند کلمه ایی بسیار آسان است. باید به این نکته توجه داشته باشید که از کلمات کلیدی به اندازه کافی استفاده کنید استفاده بیش از اندازه کلمات کلیدی باعث می شود گوگل فکر کند شما در حال دور زدن آن و الگوریتم های آن هستید از کلمات کلیدی باید در عنوان، متا توضیحات ، محتوا و ALT تصاویر استفاده شود استفاده از تگ های HTML در سئو: تگ های تایتل تاثیر زیادی در سئو دارند و یکی از تکنیک های کلاه سفید است، به طور کل عنوان ها به کاربران و موتورهای جستجو در درک مطلب و خواندن محتوا کمک میکنند. به عنوان مثال با خواندن عنوان کاربر متوجه میشود که متن در مورد چه موضوعی است و درک متن ساده تر میشود. همه ی تگ های عنوان در سئو تاثیر دارند ولی تگ H1 که در صفحه نتایج گوگل مشاهده میشود و تگ H2 تاثیر زیادی در بهینه سازی سایت خواهند داشت. تگ H1: پر اهمیت ترین تگ H1 و کم اهمیت ترین H6 است که وجود هر کدام تاثیر بسزایی در سئو دارد استفاده از تگ ها باید به ترتیب و منظم باشد اگر شما اول از تگ H2 استفاده کنید و بعد از تگ H1 تاثیر منفی خواهد گذاشت • تگ h1 به عنوان سر تیتر باید در همه ی صفحات سایت وجود داشته باشد و نباید بیشتر از یک تگ h1 در سایت خود استفاده کنید • از عناوین یکسان در تگ ها نباید استفاده شود و باید عناوین مختلفی را استفاده کنید • بهتر است عنوان صفحه و عنوان h1 با هم یکسان نباشند • از کلمات کلیدی در تگ h1 نباید زیاد استفاده شود تگ H2: بعد از تیتر اصلی به سراغ تگ H2 میرویم و از آن برای زیر تیترهای مطلب خود استفاده مینماییم. شما به کمک این تگ میتوانید بخشهای مهم مطلب خود را مشخص نمایید و به این ترتیب مطلب خود را برای مخاطبان و البته گوگل خواناتر کنید. تعداد تگ H2 به محتوا بستگی دارد اگر محتوای شما 600 کلمه ایی است دو عنوان با تگ H2 میتوانید استفاده کنید در صورتی که محتوای شما بیشتر از 600 کلمه است میتوانید از تگ H2 بیشتری استفاده نمایید . تگ H3: تگ های H3 تا H6 برای زیر تیتر ها مناسب هستند و برای زیر عناوین میتوانید استفاده کنید.یعنی وقتی که فکر میکنید یک قسمت از مطلب اطلاعات مهمی را ارائه نمیدهد و لازم نیست بر روی آن تاکیید زیادی بشود، میتوانید از تگ H3 استفاده کنید.تعداد تگ های h3 میتواند نامحدود باشد و به ازای هر بخش کوچک یا پاراگراف میتوانید یک تگ h3 بگذارید . استفاده از ALT تصاویر: تصاویر یکی از راههای مؤثر در بهبود سئوی وبسایت است . استفاده از تصاویر جذاب به خوانده شدن مطالب شما توسط کاربر کمک میکند، و میتواند ترافیک خوبی را برای سایت شما ایجاد کند یکی از نکات مهم در بهینه سازی تصاویر ویژگی ALT است که این ویژگی در نتایج موتور های جست و جو تاثیر بسزایی دارد در تمام تصاویر به کار رفته در یک وبسایت، تگ Alt توصیفکننده موضوعی است که از تصویر بیان میشود. این تگ میتواند به عنوان متنی جایگزین برای تصاویر به هنگام خطا در بارگذاری مورد استفاده قرار گیرد تا کاربران در صورت عدم نمایش تصویر، از مفهوم آن تصویر با خبر بشوند URL مناسب چیست: URL یکی دیگر از عوامل مهم سئو است • هر چه مقدار طول URL کمتر باشد، بهتر است، چون کپی / پیست کردن و به اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی، ایمیل کردن و حتی یادداشت کردن آن توسط کاربران آسان تر است. به عبارتی در مورد URL می توان گفت: Short > Long • در آدرس های URL از حروف اضافه، نقطه، کاما، اعداد، آپاستروف استفاده نشود و تا حد امکان خوانا باشد بهتر است آدرس URL حداقل 2 و حداکثر 4 کلمه باشد • لازم نیست عنوان با URL یکسان باشد • بهتر است از کلمات کلیدی در اول URL استفاده شود رسپانسیو بودن سایت: داشتن سایت بدون قالب رسپانسیو میتواند در جوانب کاری شما تاثیر بگذارد کاربری که با موبایل وارد سایت شما میشود چنانچه سایت بصورت نا مرتب باشد و منطبق با موبایل نمایش داده نشود، دارای اسکرول باشد و برای مشاهده بخشی از سایت نیاز به زوم کردن داشته باشد، قطعا وب سایت شما را میبندد به دلیل زود بسته شدن سایت شما از لحاظ سئو به مشکل بر می خورید و میزات سایتتان کم می شود تاثیر لینک داخلی در سئو: لینک های داخلی از یک صفحه به صفحه دیگر یک سایت ارجاع داده می شوند و معمولا در سیستم مسیریابی اصلی سایت مورد استفاده قرار می گیرند. لینک داخلی به کاربر این امکان را می دهد که راحتی در بین صفحات یک سایت جا به جا شود که این عمل موجب تقسیم شدن اعتبار یک صفحه در بین صفحات داخلی آن سایت می شود. چند عامل مهم در لینک دهی داخلی: • انتخاب انکر تکست مناسب • استفاده از لینکهای نوفالو • انتخاب محتوای مرتبط برای لینک دهی تاثیر سئو خارجی: سئو خارجی بستگی به تعداد بک لینک ها دارد و اینکه تا چه حد از منابع معتبر برای لینگ گرفتن استفاده کرده اید. • استفاده ازشبکه های اجتماعی مانند لینکدین ، فیسبوک ، توییتر که محبوبیت بیشتری دارند و اکثر افراد عضو حداقل یکی از این شبکه ها میباشند و با استفاده از لینک های آنها در سایت خود میتوانید امتیاز و رتبه بالایی در گوگل داشته باشید • اشتراک گذاری عکس ها در سایت های متفاوت و قرار دادن لینک سایت خود زیر عکس که اگر از عکس شما خوششان آمد به سایت مراجعه کنند • ایجاد قسمتی برای ارائه نظر و انتقاد و پیشنهاد و منتشر کردن در شبکه های اجتماعی که باعث ارجاع دادن به سایت شوید چرا افزایش سرعت سایت مهم است: یک ثانیه تاخیر در زمان بارگذاری صفحه میتواند منجر به کاهش 7٪ از آمار فروش، 11 درصد از بازدید صفحات و 16درصد از رضایت مشتری شود. پس اگر به فکر افزایش بازدید و رضایت کاربران هستید، باید هر میلیثانیه در سرعت بارگذاری وبسایت برایتان مهم باشد. بالا بودن سرعت سایت یکی از مهمترین فاکتورهای سئو محسوب میشود متا تگ ها: متا تگ ها کدهای HTML ای هستند که به موتورهای جستجو و به کاربران کمک می کنند تا محتویات صفحات بهتر درک شود. به این نکته دقت داشته باشید که متا تگ ها جز محتوای اصلی صفحه محسوب نمی شوند و هدف اصلی متا تگ ها توصیف بهتر محتوا است متا تگ ها در <head> قرار میگیرند متا تگ ها به شکل های مختلفی وجود دارند اما دو متا تگ مهم که برای کسب رتبه بالا در سئو ضروری است، متا تگ عنوان صفحه(Title) و متا تگ دسکریپشن هستند که جزء جدا نشدنی سئو است انواع متا تگ ها: متا تگ Robots تگ Title تگ Description تگ های Heading تاثیر سوشال سیگنال در سئو: سوشیال سیگنال بیش از یک کانال پیام رسانی است. سوشال سیگنال ها می توانند به طور غیر مستقیم بر سئو تأثیر بگذارند. هر حرکتی که در شبکه های اجتماعی انجام می شود ، یک سیگنال است. همه لایک ها، نظرات، اشتراک گذاری ها، پینینگ ها، بازتوییت و موارد دیگر همه سیگنال های اجتماعی یا سوشیال سیگنال هستند. سوشال سیگنال ها در واقع یکی از عوامل Google هستند که به طور غیر مستقیم به رتبه بندی سایت کمک می کند. اگر محتوای کاربردی و خوبی ایجاد کنید، به احتمال زیاد در شبکه های اجتماعی محبوب می شود و کاربران آن محتوا را دوست دارند و آن را به اشتراک می گذارند و در نتیجه رتبه شما افزایش و بهبود پیدا می کند. سوشال سیگنال ها تاثیر مشتقیم و غیر مستقیم بر روی سئو دارند که در ادامه به چند نکته پرداخته می شود: تأثیرات مستقیم سوشیال سیگنال ها عبارتند از: تعداد افرادی که پست های شما را در فیس بوک دوست دارند. تعداد دفعات ارسال پست شما در فیس بوک. تعداد افرادی که شما را در توییتر دنبال می کنند. جمع بندی: وب سایت شما بدون سئو تنها ویترین زیبایی خواهد داشت که بیننده ای ندارد. بنابراین برای هر چه بیشتر دیده شدن وب سایت خود نیاز به سرمایه گذاری بر روی سئو و بهینه سازی آن خواهید داشت. به این نکته توجه داشته باشید که نتایج حاصل از سئو زمان بر است و تحمل خود را از ابتدا بایستی افزایش دهید. در این مطلب سعی شد تا به مهمترین عوامل موثر بر روی سئو بپردازیم. حال می توانید با مطالعه مطالب بیشتر خود را برای این فرایند مهم و پیچیده آماده کنید