در ابتدا شاید برایتان سوال باشد که شعار تبلیغاتی یا slogan چیست ؟چه کاربردی دارد و فرمول ایجاد یک شعار موفق چیست ؟ در این مقاله قصد داریم به سوالات شما در این باره پاسخ بدهیم تا بتوانید برای تبلیغ خود یک شعار کارساز انتخاب کنید ،لطفا با ما همراه باشید . یکی از ارکان های اصلی مهم در بحث تبلیغات و برندینگ، داشتن یک شعار تبلیغاتی موفق است که استفاده ی درست و مناسب از آن در تبلیغات می تواند مثل یک واژه ی جادویی به معروفیت و شهرت هرچه بیشتر شما کمک کند . از این رو پیام شما باید در قالب چند کلمه مخاطب مورد نظر را تحت تاثیر قرار داده و هدفش را بیان کند .معمولا شعارهای زیادی از برندها و ارگان های مختلف میان مردم پخش می شود ،اما یک شعار تبلیغاتی موثر می تواند مردم را به آن کسب و کار، جذب و به موفقیت برند کمک های زیادی بکند. آیا می دانید شعار تبلیغاتی (slogan)به چه معناست؟ ریشه ی کلمه ی اسلوگان ( slogan) به استکاتلند بر می گردد. زمانی که سربازان قصد ورود به میدان جنگ را داشتند، وجلماتی را با صدای بلند و همه باهم فریاد می زدند تا حریف از ورود سربازان به میدان جنگ آگاه شود . یک شعار تبلیغاتی خوب نیز می بایست همانند شعار هایی که سربازان جنگی فریاد می زدند به قدری جذاب باشد تا نظر همه را به خود جلب کنند و به نوعی برای رقیب حکم رجز خوانی و به مبارزه طلبی داشته باشد. در نتیجه شعار عبارتی جذاب و به یاد ماندنی است که گروههای مختلف برای نشان دادن هدف خود از آن استفاده میکنند تا یک پیام مشخص را در ذهن مردم بر جای بگذارند. تفاوت شعار (slogan)با تگ لاین (tagline) در چیست ؟ بگذازید با طرح یک سوال شروع کنیم! به نظر شما کدام یک از جملات زیر شعار و کدامین یک تگ لاین است؟ بزن شارژ شی (*۷۸۰#) عصر جدید، عصر هفهشتاد همانطور که از این دو جمله مشخص است اسلوگان و تگلاین، هر دو جملاتی هستند که قرار است هویت یک برند را برای مخاطب شرح دهند . به شعارهای ثابت ،جذاب و پر تکراری که محصولات یک برند را معرفی کرده (هویت تصویری برند) که بیش از یک بار در یک دوره طولانی نمی شود آن را تغیر داد تگ لاین می گویند . وبا توجه به تعریف شعار در قسمت بالا می توان گفت اسلوگان بخشی از هویت کلامی برند است که در طول زمان و به تناسب آن بار ها تغییر میکند با توجه به توضیحات داده شده مورد اول، یعنی بزن شارژ شی یک تگ لاین است که قطعا زیاد به گوش شما خورده در حالی که مورده دوم عصر جدید عصر هف هشتاد ، یک شعار تبلیغاتی محسوب میشود. حال دیگر وقت آن رسیده است که مراحل ساخت یک شعار تبلیغاتی موفق را با هم پیش ببریم : بیشتر بخوانید: آموزش ادیت با اینشات فرمول ایجاد یک شعار تبلیغاتی موفق : مرحله اول : لیستی از کلمات مرتبط به حیطه کاری خود را پیدا کنید هرچقدر ساده تر و روان تر بنویسید ، موفقتر خواهید بود. سعی کنید کلمات ساده انتخاب کنید. هیچکس برای فهمیدن شعار تبلیغاتی شما بیشتر از چند ثانیه وقت نمیگذارد. پس سعی کنید در کوتاهترین زمان ممکن منظورتان را منتقل کنید به طوری که به راحتی در ذهن مخاطب جا بگیرد و تکرار آن در زبان گفتار و نوشتار راحت باشد . با کمک طوفان فکری میتوانید کلماتی که به نوعی با محصول یا خدمت شما مرتبط هستند را بنویسید همچینین می توانید با استفاده از نکات زیر و رعایت آن ها در استخراج کلمات به شعار دلخواه تان برسید ۱. استفاده از جملات آهنگین : همگونی آوایی به معنی آغاز چند کلمه پیاپی با یک حرف متشابه الصوت است. ۲. جناس: یک جناس خوب در شعار می تواند معجزه باشد. با استفاده از این تکنیک شعار به گونه ای طراحی می شود که مفاهیم متعددی از کلمات آن یا کل عبارت استنباط شود. مثال: شعار بانک سرمایه بانک خوب سرمایه است ۳. قافیه بندی: با خلق یک شعار تبلیغاتی که لغات آن هم قافیه باشند (دارای ریتم هنگام تلفظ باشند) می توان یک شعار تبلیغاتی زیبا و در عین حال راحت برای به خاطر سپردن خلق کرد مثال: گام با کفش گام دلند همیشه سربلند همیشه تمیز همیشه ساویز زندگی درخشان با رخشان ۴. استفاده از سوال: این تکنیک تنظیم شعار تبلیغاتی که توسط معدودی از سازمانها و شرکتها مورد استفاده قرار گرفته است، با یک سوال مخاطب را ترغیب به فکر کردن درباره ی یک محصول و یا کل سازمان می نماید. -از جمله نمونه های معروف شعار تبلیغاتی در ایران می توان به شعار معروف اپراتور دوم تلفن همراه"شرکت ایرانسل" اشاره کرد که از این تکنیک در آن استقاده شده است: از کی تا حالا؟ - شعار شرکت تولیدکننده نوت بوک «کجا بهترین افکارتان را عملی می کنید؟ مرحله دوم :حفظ انسجام با مثلث هویت برند یکی از عواملی که باید در مثلث هویت برند رعات شود ، این است که شعار تبلیغاتی، لوگو ونام تجاری باهم یکپارچگی و هماهنگی داشته باشند . مثال : یک دو سه پارسه جت پرواز در آسمان دانش مرحله سوم: کوتاه برگزینید موفق ترین شعار های دنیا کمتر پنج کلمه هستند !! شعارهای کوتاه تاثیرگذاری بیشتری بر مخاطب دارند پس جذابترین قسمت کارتان را در چند کلمه ساده و روان خلاصه کنید تا بهتر در ذهن ها بماند . مثال : نایک : فقط انجامش بده (Just Do It) اپل : متفاوت فکر کن (Think Different) بانک ملت بانک ملت بانک شما شوفاژ دیواری گلدیران: از ماست که گرماست! اتک : پاک کننده تک فرمند ( به شیرینی لبخند) مرحله چهارم : خوانا و گیرا باشد از زبان و کلمات تخصصی یا مفاهیمی که مبهم و سردرگم کننده هستند برای شعارتان استفاده نکنید. از جملات ساده با دستور زبانی درست استفاده کنید. شعار باید احساسات مخاطب را برانگیخته کند ، نه محاسبات ریاضی یا کلمات سخت و تخصصی. مرحله پنجم : شعاری را انتخاب کنید که با گذشت سال ها قابلیت ماندگاری داشته باشد تیزرهای تبلیغاتی تبرک را از سالهای پیش بهخاطر داریم، کاراکترهایی که «حمید» نامی را صدا میزد تا انواع محصولات غذایی تبرک را به مخاطب معرفی کند ( تبرک بخر, جایزه ببر) مرحله ششم: تمرکز بر برتری خود نسبت به رقبا هر برندی بر یک موضوع خاص تمرکز میکند و سعی میکند در آن موضوع قویتر از بقیه ظاهر شود. بهتر است که این موضوع در ساختن شعار تبلیغاتی نیز به کار رود. بهعنوانمثال اگر مزیت برند شما، قیمت کمتر نسبت به سایر رقبا است، این موضوع را در شعار تبلیغاتی خود نیز عنوان کنید. مرحله هفتم :تا جایی که میتوانید آن را بامزه کنید اگر طنزپردازی و کمی بامزه بودن، با اهداف سازمانی شما منافاتی ندارد، حتماً آن را امتحان کنید! یک شعار بامزه مخاطبان شمارا قلقلک میدهد و باعث میشود بیشتر به شعار شما توجه کنند. میتوانید در جسله طوفان فکری خود، از چند آدم بامزه هم دعوت کنید و از پتانسیل آن ها استفاده کنید مرحله هشتم : بر سود مشتری تمرکز داشته باشد تقریباً همه شعارهای موفق حاوی نکاتی هستند که چرا مشتری باید بخواهد آن شرکت را انتخاب کند. همه این شعارها توجه را به سمت فایده اصلی که مشتری از انتخاب آن محصول یا بیزنس میبرد، میکشانند. شما میتوانید حتی با یک عبارت ساده چیزی که باعث جذابیت شرکتتان میشود را بیان کنید. مرحله نهم: صداقت داشتن صداقت یکی از مهمترین ویژگیهایی است که باید در شعار تبلیغاتی خود رعایت کنید. از به کار بردن کلماتی مانند اولین و بهترین اجتناب کنید؛ زیرا عباراتی که با این کلمات ساخته میشوند معمولاً صحت ندارند. همچنین از میزان خلاقیت شعار تبلیغاتی میکاهند. مشتریها روی شعار تبلیغاتی شما حساب باز میکنند؛ بنابراین قولی ندهید که بعداً نتوانید به آن عمل کنید. مرحله دهم دریافت نظرات دیگران خلاق بودن کمی سخت است، اما راه هایی برای دوری از انتخاب شعار تبلیغاتی بیمعنا وجود دارد. سعی کنید در این رابطه از کاربران و مشتریان خود نظرخواهی کنید. شبکههای اجتماعی و پرسش و پاسخ به خوبی میتوانند در این رابطه شما را یاری کند. نمونه شعار های خوب ایرانی که میتوانید از آن ها الگو بگیرید: شعار تبلیغاتی بانک های ایرانی: بانک سپه: نخستین بانک ایرانی در خدمت مردم بانک صادرات: بانک صادرات ایران در خدمت مردم بانک کشاورزی: بانک همه مردم ایران بانک تجارت: اقتصاد پویا، افتخار امروز، بالندگی فردا بانک ملی: هر جا سخن از اعتماد است نام بانک ملی ایران می درخشد. بانک ملت: بانک ملت بانک شما بانک پاسارگاد: بانک پاسارگاد، بانک هزاره سوم بانک پارسیان: پارسیان، بانک ایرانیان بانک آینده: آینده روشن است بانک سرمایه: بانک سرمایه، سرمایه بان بانک اقتصاد نوین: بانک من بانکی نوین است بانک مسکن: بانک پاسخگو بانک رفاه: بانک رفاه بانک همه بانک سامان: با شما هستیم بانک سرمایه: بانک خوب سرمایه است بانک قوامین: به جریانی نو بپیوندید پست بانک: ارائه کننده خدمات متنوع بانکی موسسه اعتباری ثامن الائمه: ثمره اعتماد شما موسسه مالی اعتباری سینا: اعتماد شما سرمایه ماست شعار تبلیغاتی شرکت های خودرو ساز ایرانی: پارس خودرو: پارس خودرو انتخابی برتر سایپا یدک: سایپا یدک، مطمئن در انتخاب، متمایز در خدمات ایران خودرو: راه، تو را می خواند ایران خودرو : خودرو ملی، افتخار ملی ایساکو: تامین قطعات، تضمین خدمات شعار تبلیغاتی شرکت های ایرانی امرسان: زیبا راحت و مطمئن سن ایچ: سن ایچ و دیگر هیچ تاژ: همیشه کیفیت، همیشه تاژ شوفاژ دیواری گلدیران: از ماست که گرماست! هیمالیا: هیمالیا بر قله زیبایها صا ایران: هر روز بهتر از دیروز کاشی عقیق، انتخاب دقیق صنام : فراتر از یک نام ماکارونی مانا: مانا طعم به یاد ماندنی خودکار بیک: فقط بیک مثل بیک می نویسد شرکت صنایع غذایی دامداران: از بامدادان تا شامگاهان با بامدادان تولی پرس: تولی پرس نشانه پاکیزه گی صنایع کاشی خزر : کاشی خزر یک در یا زیبایی پوشک بارلی: با بارلی، خوشتیپ و عالی پوشک مرسی: مرسی مامان ایرانسل: از کی تا حالا؟ زر ماکارون: شایسته ذائقه ایرانی پارس کولا (پپسی): شادمانه نوشیدن رسم پارسیان است چسب رازی: همه راضی از چسب رازی رادیاتور ایران: در سفر باید شناخت اینترنت همراه اول نوترینو: نوترینو، اینترنت نسل نو نوشابه پپسی: در لحظه زندگی کن پنیر کاله: صبحی که نکوست از پنیرش پیداست پیف پاف تار و مار: تار و مار، محافظ پر قدرت پاکسان: به سلامت خانواده می اندیشد آموزشگاه ماهان: کافیست ماهانی شوید شامپو پرژک: به طبیعت سلامی دوباره باید کرد روغن اویلا: اویلا، دوستدار قلب شما – روغن فرد اعلا، این روزا یعنی اویلا شامپو گلرنگ: همه جا گلرنگ آبمیوه گلشن: با گلشن، نوبرشو آوردیم! شامپو سینره: دانش در آیینه طبیعت فرش الماس کویر: چشم گیر و بی نظیر، فرش الماس کویر بوتان: انتخابی مطمئن روغن فامیلا: کمتر در آشپزخانه، بیشتر با فامیلا سس مهرام: مهرام، خوشمزه و خوشنام آدامس بایودنت: یه حال خوب نوشیدنی و چای نیوشا : از نوشیدن لذت ببر اتک : پاک کننده تک روغن ورامین: از سفره دیروز تا میز امروز کانون فرهنگی آموزش قلم چی : موفقیت برنامه می خواهد شکلات فرمند : فرمند، به شیرینی لبخند نسکافه: همه چی با یه نسکافه شروع میشه پودر لباسشویی پرسیل: شتسشو یعنی پرسیل شعار اینترنت های وب: های وب، باندی به پهنای ایران شعار مزمز: هم مزه ی هر لحظه شعار چی توز: طعم خوش لحظه ها رب چین چین: گلچینی از محصولات دستچین گلدیران: روی خوش زندگی همراه اول: هیچکس تنها نیست شعار شبکه های صدا و سیما شبکه یک: شبکه یک، شبکه هر ایرانی شبکه دو: شبکه زندگی شبکه سه: شبکه جوان شبکه چهار: شبکه فرهیختگان، شبکه دانایی شبکه تهران: آیینه ما شبکه نسیم: شبکه نسیم، شبکه نشاط و سرگرمی در پایان : در این مقاله، قدم به قدم باهم یادگرفتیم ،شعار تبلیغاتی یکی از ارکان های اصلی برای بازاریابی است که با داشتن آن می توانید ره صدساله را یکساله بروید . و مهم تر از همه، فهمیدیم که اسلوگان تاثیر بسازایی در برند سازی داشته و طراحی شعار تبلیغاتی هم مانند هر چیز دیگری نیاز به تکنیک و استراتژی دارد پس برای داشتن یک شعار تبلیغاتی موفق لازم است نکاتی از قبیل کوتاه بودن ، پرمعنی، جذاب و.... را رعایت کنید که در این مطلب نکات مهم این زمینه را عنوان کردیم. حال، شما از شنیده هایتان برایمان بگویید: از نطر شما ماندگارترین شعارهای تبلیغاتی چه خصوصیت های بارزی داشته اند ؟ آخرین شعار تبلیغاتی که در خاطرتان مانده چیست ؟