معرفی 5 تخصص مهم در زمینه امنیت شبکه

در این مقاله از سایت جت به بررسی معرفی 5 تخصص مهم در زمینه امنیت شبکه پرئاخته ایم. با ما همراه باشید.
 ۱۴۰۲/۱۰/۱۶ | ۱۴:۲۷  زمان مطالعه 3 دقیقه
معرفی 5 تخصص مهم در زمینه امنیت شبکه

در دنیای علوم کامپیوتر، امنیت مقوله‌ای است که در تمام شاخه‌ها اعم از سخت‌افزار، نرم‌افزار، شبکه و غیره از اهمیت زیادی برخوردار است. تأمین امنیت در هر یک از این حوزه‌ها و شاخه‌ها دارای چالش‌ها و راهکاری متفاوتی است که نیازمند برخورداری از مهارت و تخصص ویژه است. به همین دلیل یکی از مهم‌ترین بخش‌ها در فناوری اطلاعات سازمان‌های مختلف مربوط به بحث امنیت شبکه است؛ در این بخش افرادی بکارگیری می‌شوند که از تجربه و تخصص لازم در زمینه امنیت شبکه برخوردار بوده تا بتوانند با ارائه راهکارهای لازم، امنیت را همه سطوح و شاخه‌های مربوط به فناوری اطلاعات تأمین نمایند. در این مقاله به مبحث اهمیت آموزش امنیت شبکه پرداخته و با تخصص‌ها و دوره‌های آموزشی تخصصی در این زمینه آشنا می‌شویم.

امنیت شبکه

مسئول امنیت شبکه باید چه مهارت‌هایی داشته باشد؟

همه افرادی که در یک سازمان در واحد فناوری اطلاعات و حتی سایر واحدها مشغول به فعالیت هستند باید در حد نیاز خود و حوزه کاری مربوطه، از برخی مهارت‌های امنیتی برخوردار باشند. به عنوان مثال یک فرد به عنوان متخصص سخت‌افزار باید با سیاست‌های امنیتی به منظور حفاظت از تجهیزات آشنایی داشته و آن‌ها را پیاده‌سازی کند. مسئول امنیت شبکه در این واحد باید در زمینه تأمین امنیت شبکه از مهارت‌های علمی و عملی و همچنین تجربه کافی در اجرای این مهارت‌ها و تخصص‌ها برخوردار باشد. از مهم‌ترین مهارت‌ها و تخصص‌های فرد مسئول امنیت شبکه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برخورداری از دانش و تخصص لازم در زمینه تجهیزات امنیتی مورد استفاده در شبکه مانند فایروال، UTM و غیره 
  • برخورداری از تخصص در زمینه سرویس‌ها و پروتکل‌های شبکه 
  • برخورداری از دانش در زمینه ارتباط با تجهیزات زیرساختی شبکه 
  • آشنایی کامل با استانداردها و قوانین امنیتی مربوط به شبکه (ISMS) 
  • برخورداری از تخصص لازم در زمینه استفاده از نرم‌افزارهای امنیتی مانند آنتی‌ویروس‌ها 
  • برخورداری از دانش لازم در کار با سیستم عامل‌های مختلف 
  • برخورداری از تخصص در زمینه امنیت تجهیزات صنعتی 
  • برخورداری از دانش در حوزه اصول امنیتی مربوط به فضای وب 

بهترین دوره‌های آموزش امنیت شبکه کدامند؟

بحث امنیت یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین موضوعاتی است که در شبکه باید مورد توجه قرار بگیرد زیرا حفظ داده‌ها و اطلاعات مربوط به سازمان و کاربران و جلوگیری از سوء استفاده‌های احتمالی از این داده‌ها یکی از مهم‌ترین کارهایی است که در این حوزه باید صورت بگیرد. این اطلاعات و داده‌ها برای یک سازمان بسیار ارزشمند بوده و به همین دلیل یک سازمان باید بتواند در بحث امنیت شبکه به شکلی عمل کند که تهدید متوجه این داده‌ها نشود.
سازمان‌ها برای بخش امنیت شبکه باید افرادی را انتخاب کنند که در دوره‌های امنیت شبکه مانند دوره Security+ و غیره شرکت کرده و در کنار آن از تجربه و مهارت کافی در اجرای سیاست‌های امنیتی برخوردار باشند. از جمله بهترین دوره‌هایی که در زمینه امنیت شبکه برگزار می‌شود می‌توان موارد زیر را نام برد.

دوره‌های آموزش امنیت شبکه

دوره آموزشی CEH (Certified Ethical Hacker)

هکرها یکی از اصلی‌ترین عواملی هستند که اطلاعات و داده‌های یک سازمان را با تهدید جدی روبرو می‌کنند. این افراد همواره راه‌های جدیدی به منظور حمله و نفوذ به سیستم‌ها و بدست آوردن داده‌ها و اطلاعات پیدا می‌کنند. به همین دلیل سازمان‌ها باید افرادی را استخدام کنند که در زمینه مقابله با این تهدیدها از تخصص کافی برخوردار بوده و بتواند با شناسایی آسیب‌پذیری‌های سیستم و ارائه راهکارهای لازم برای رفع آن، از دسترسی هکرها به سیستم‌ها و داده‌ها جلوگیری کند.

CEH یکی از بهترین دوره‌ها در زمینه آموزش امنیت شبکه است که بر روی تربیت افرادی تمرکز دارد که توانایی حفاظت از سیستم‌ها در برابر هکرها را داشته باشند و به خوبی از داده‌ها محافظت کنند. در این دوره مهارت‌هایی درباره اقدامات مربوط به هک مانند ردیابی و شناسایی، شبکه‌های اسکن، شمارش، هک سیستم‌، تروجان‌ها، کرم‌ها و ویروس‌ها، اسنیفرها، حملات انکار سرویس،‌ هک سرویس‌های وب و شبکه‌های بی‌سیم، تست نفوذ، فایروال‌ها و غیره به فراگیران آموزش داده می‌شود.

دوره آموزشی CISM (Certified Information Security Manager)

این مدرک معتبر و بین‌المللی که در سال 2003 معرفی شده توسط انجمن حسابرسی و کنترل سیستم‌های اطلاعاتی به نام ISACA به متخصصین امنیت شبکه اعطا می‌شود. CISM را می‌توان یکی از معتبرترین و شناخته‌ شده‌ترین مدارک در زمینه IT برای متخصصان امنیت شبکه دانست که تمرکز آن بر مدیریت، توسعه و نظارت بر سیستم‌های امنیتی اطلاعات در برنامه‌های کاربردی در سازمان‌ها و توسعه بهترین شیوه‌های امنیتی سازمانی است. مهم‌ترین و اصلی‌ترین هدف و کار افرادی که در این دوره شرکت می‌کنند، کنترل و تأمین امنیت سیستم‌های اطلاعاتی است.

افرادی که قصد دارند در ان دوره تخصصی شرکت کنند باید از یک سری شرایط و ویژگی‌ها برخوردار باشند. افرادی می‌توانند برای شرکت در این دوره اقدام کنند که حداقل 5 سال تجربه در زمینه امنیت شبکه داشته و به طور مداوم آموزش دیده باشند. مدرک این دوره تخصصی به مدت 3 سال اعتبار داشته و افراد باید برای هر سال هزینه‌ای به عنوان هزینه نگهداری پرداخت کرده و به صورت مداوم آموزش ببینند.

دوره Security+

اگر جزو دسته افرادی هستید که در حوزه شبکه سررشته داشته با به آن علاقمند هستید، با نام کامپتیا (CompTIA) آشنایی دارید. این مؤسسه مدارک متنوع و معتبر در زمینه مفاهیم و اصول شبکه ارائه می‌کند که معروف‌ترین آن‌ها دوره آموزشی Network+ است. یکی از دوره‌های تخصصی این مؤسسه دوره Security+ است که در آن مفاهیم و اصول مربوط به امنیت شبکه آموزش داده می‌شود.

افرادی که در این دوره شرکت کرده و موفق به کسب مدرک آن می‌شوند، دانش و تخصص گسترده‌ای در زمینه موضوعات مختلف امنیت شبکه کسب می‌کنند. اگر قصد دارید در این دوره شرکت کنید باید حداقل 2 سال تجربه کار در زمینه امنیت شبکه داشته و همچنین موفق به اخذ مدرک نتورک پلاس شده باشید. افرادی که این دوره را با موفقیت پشت سر می‌گذارند در زمینه مدیریت تهدید، رمزنگاری، احراز هویت، سیستم‌های امنیتی، شناسایی و رفع خطرات امنیتی، کنترل دسترسی شبکه و زیرساخت‌های امنیتی تخصص لازم را کسب می‌کنند.

دوره آموزشی CISSP (Certified Information System Security Professional)

در این دوره آموزشی تمرکز اصلی بر روی حفره‌های امنیت اطلاعات در شبکه‌های کامپیوتری است. افراد و متخصصانی که در این دوره شرکت کرده و موفق به اخذ مدرک آن می‌شوند از دانش و تخصص لازم به منظور توسعه،‌ راهنمایی و مدیریت استانداردها، سیاست‌ها و روش‌های امنیتی در سازمان خود برخوردار هستند. این دوره برای متخصصان با تجربه در حوزه شبکه طراحی شده به طوری که افراد برای شرکت در آن باید حداقل 5 سال سابقه کاری در این زمینه داشته باشند.

دوره‌های امنیت شبکه

دوره آموزشی GSEC (SANS GIAC Security Essentials)

در کنار دوره Security+ و سایر دوره‌های آموزش امنیت شبکه یکی از دوره‌های معتبر و مهم به حساب می‌آید که شرکت کنندگان در آن مهارت‌ها و تخصص‌های لازم برای کار در مشاغل مربوط به امنیت شبکه را کسب می‌کنند. شناسایی و جلوگیری از حملات مشترک و بی‌سیم، کنترل دسترسی‌ها، احراز هویت، مدیریت رمز عبور، DNS، رمزنگاری، ICMP، IPv6، زیرساخت کلید عمومی، لینوکس، نقشه‌برداری شبکه و پروتکل‌های شبکه از مهم‌ترین مهارت‌هایی است که افراد با شرکت در دوره GSEC می‌آموزند. شرکت در این دوره نسبت به سایر دوره‌های معرفی شده هزینه بیشتری دارد و مدرک آن نیز به مدت 4 سال اعتبار دارد که پس از آن باید برای تمدید به مدت 4 سال دیگر با پرداخت هزینه‌ای معادل 429 دلار اقدام کرد.

جمع‌بندی

شبکه‌های کامپیوتری که در سازمان‌های مختلف بر حسب نیاز مورد استفاده قرار می‌گیرند، محلی برای ذخیره و اشتراک‌گذاری اطلاعات و داده‌های مهم سازمان بین کارکنان است. این داده‌ها و اطلاعات به حدی برای سازمان‌ها مهم هستند که در صورت دسترسی افراد خارج از سازمان به آن‌ها صدمات جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل یکی از مباحث مهم و اساسی در شبکه‌های کامپیوتر، بحث امنیت به منظور حفاظت از این اطلاعات است. همین امر باعث شده که امروزه سازمان‌ها افرادی را بکار بگیرند که در زمینه امنیت شبکه و مسائل مربوط به آن از مهارت و تخصص کافی برخوردار بوده و بتوانند به بهترین شکل امنیت سیستم‌ها و کل شبکه را تأمین کنند.

نویسنده : گروه تبلیغات

محتوای تبلیغاتی

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید