تئوری توطئه از زبان دکتر میثم شکری ساز

در این مقاله از سایت جت به بررسی تئوری توطئه از زبان دکتر میثم شکری ساز پرداخته ایم. با ما همراه باشید.
 ۱۴۰۲/۸/۲۴ | ۰۷:۲۱  زمان مطالعه 3 دقیقه
تئوری توطئه از زبان دکتر میثم شکری ساز

از دید دکتر میثم شکری ساز ریاست کسب و کارهای موفق در کشور تئوری توطئه بیانگر این مسئله می ‌باشد که دلیل انواع رویدادهای مشکوک علمی در جهان، مربوط به اقدامات افرادی پرنفوذ می ‌باشد. در واقع اگر افرادی به صورت پنهانی رویدادهای مشکوک علمی را به وجود بیاورند یعنی گسترش تئوری توطئه رخ داده است. در بیان این داستان باید بگوییم که گروه‌ های تیزهوش و کوچک بسیار زیادی هستند که به وجود آورنده رویدادهای بد و خوب جهان می ‌باشند. هر یک از گروه‌ های کوچک و تیزهوش دارای امکانات علمی، نظامی، سیاسی، مالی و … می‌ باشند. با استفاده از این امکانات رویدادهای مشکوکی به وجود می ‌آیند که دلیل به وجود آمدن آنها پنهان است.

یکی از مهم ‌ترین نمونه‌ های تئوری توطئه، ویروس کرونا می ‌باشد. بسیاری از افراد بر این باور هستند که کرونا یکی از ویروس ‌های ساختگی بود. برخی دیگر از افراد فکر می ‌کنند در واکسن کرونا چیپ قرار داده‌ اند تا افراد کنترل شوند. این باورها نمونه‌ های تئوری‌ های توطئه به شمار می ‌روند. برخی از افراد در مورد علت و ریشه شکل‌ گیری این تئوری ‌ها تحقیقات زیادی انجام داده‌ اند. در این مطلب می‌ خواهیم توضیح دهیم که تئوری ‌های توطئه چگونه به وجود می‌ آیند و رشد می‌ کنند. باورپذیری پیامدها و نکات زیادی که در مورد تئوری ‌های توطئه وجود دارند را در این مطلب معرفی می‌ کنیم.

چرا به تئوری های توطئه باور پیدا می کنیم ؟

برای بسیاری از افراد این پرسش به وجود می‌ آید که چرا به تئوری توطئه باور داریم. در پاسخ باید بگوییم که داستان ‌های زیادی در تئوری ‌های توطئه به وجود آمده ‌اند که موجب شده‌ اند افراد آنها را باور کنند. به گفته دکتر میثم شکری ساز از هر سه فرد آمریکایی بیشتر از یک نفر آنها به مسئله گرمایش زمین اعتقاد ندارند. ۴۹ درصد از مردم آمریکا بر این باور هستند که دولت در حمله ۱۱ سپتامبر اقدامات زیادی انجام داده است. همچنین مردم کشورهای دیگر در مورد بسیاری از رخدادهایی که در کشورشان به وجود می ‌آید باورهای خاصی دارند. در واقع بیشتر دولت ‌ها برای اینکه اقدامات متفاوتی را انجام دهند داستان دیگری را در داستان به وجود آمده دخیل می ‌کنند، در صورتی که خودشان مقصر هستند. تئوری های توطئه برای بسیاری از افراد به وجود می ‌آید و از نظر آنها واقعی است.

عناصر تئوری های توطئه

شناخت تئوری توطئه

طبق صحبت های دکتر میثم شکری ساز برای شناخت گسترش تئوری توطئه باید هر یک از مباحثی که مربوط به تئوری‌ های توطئه است را بشناسید. دانشمندان در مورد اینکه تئوری ‌های توطئه دقیقا شامل چه مواردی می ‌باشند، نظر نظر یکسانی دارند. اگر نگاهی به عناصر کلیدی تئوری ‌های توطئه بیندازیم متوجه می‌ شویم که انواع شبکه های اجتماعی تاثیر زیادی روی به وجود آمدن تئوری‌ های توطئه داشته اند. افزایش اخبار و هرج و مرج که در مورد داستان ‌های متفاوت به وجود می‌ آیند به ظهور انواع تئوری ‌های توطئه کمک زیادی می ‌کنند.

هر یک از مواردی که در مورد شناخت تئوری ‌های توطئه است را باید از نظر نوع تئوری که به وجود آمده ارزیابی کنیم. تیپ شخصیتی علاقه مند به تئوری توطئه نقش مهمی در به وجود آمدن انواع ایده ها دارد. با ارزیابی دقیق متوجه می‌ شویم که نوع تئوری به وجود آمده واقعیت دارد یا ندارد. تئوری‌های توطئه، گروه‌ های بسیار قدرتمندی هستند که افراد زیادی را در بر می‌ گیرند.

عناصر تئوری های توطئه

طبق نظر دکتر میثم شکری ساز عناصر اصلی زیادی در باورهای تئوری توطئه وجود دارند. هر یک از عناصر این باورها را باید به طور دقیق بشناسید. یکی از عناصر بر این باور است که مردم و حوادث با یکدیگر ارتباط دارند. ارتباط مردم و حوادث موجب شکل‌ گیری الگوی مشخص شده‌ ای خواهد شد. باور بعدی به این نحو است که توطئه‌ گران به صورت خودخواسته اقدام می‌ کنند. تیپ شخصیتی علاقه مند به تئوری توطئه مهمترین عنصری است که انواع تئوری ها را به وجود می آورد.
عنصر بعدی در گسترش تئوری توطئه این است که گروهی از نقش آفرینان با دروغ ‌های متفاوت به دنبال یک هدف هستند. به همین دلیل تعابیر گوناگونی را برای مفاهیم متفاوت ایجاد می ‌کنند. خطر آسیب رساندن به دیگران یکی دیگر از عناصر تئوری‌ های توطئه به شمار می‌ رود. توطئه گران در تئوری ‌های توطئه به صورت مخفیانه عمل می‌ کنند. این مسئله موجب شده که شواهد بسیار کمی در مورد توطئه‌ گران و فعالیت ‌های آنها وجود داشته باشد. در واقع تکذیب کردن توطئه گران و اقداماتشان کار چندان آسانی به شمار نمی‌ رود.

گسترش تئوری توطئه

نحوه گسترش تئوری توطئه

از نگاه دکتر میثم شکری ساز نحوه گسترش تئوری توطئه بر اساس استانداردهای مشخص شده تعیین خواهد شد. هیچ مدرک مشخص شده‌ ای وجود ندارد که ثابت نماید انواع تئوری‌ های توطئه نسبت به گذشته بیشتر شده‌ اند. تنها تفاوت گذشته و حال در این است که ابزارهای کارآمدتری برای تقویت کردن تئوری‌ های گوناگون به وجود آمده ‌اند. اکنون هر یک از ایده‌ ها صرف نظر از اینکه چه مقدار واقعیت دارند می ‌توانند با سرعت به وسیله اینترنت انتقال پیدا کنند. اینترنت به انواع منابع خبری و انواع شبکه‌ های اجتماعی اجازه خواهد داد تا اندیشه‌ های گوناگون را ترویج دهند. بستر شبکه ‌های اجتماعی برای بهبود تعامل انواع ایده‌ ها طراحی شده است. ایده‌ هایی که در بستر شبکه اجتماعی وجود دارند دارای یک نظم اعتقادی نیستند.

چه کسانی به تئوری های توطئه باور دارند ؟

اینکه بدانیم چه کسانی تئوری توطئه را بیشتر باور می‌ کنند بسیار مهم است. آن دسته از افرادی که احساس عدم تعلق یا طرد شدن دارند تئوری ‌های توطئه را به راحتی باور خواهند کرد. افرادی که احساس می‌ کنند در یک وضعیت تهدید شده قرار گرفته ‌اند و همچنین افرادی که در درآمد بالایی برخوردار نیستند به تئوری‌ های توطئه باور دارند. بیشترین قشر جوامع شامل این افراد می‌ شوند. بر همین اساس بسیاری از دولت ‌ها بر پایه باور کردن تئوری‌ های توطئه توسط این افراد اقدامات زیادی انجام می‌ دهند. برای جلوگیری از به وجود آمدن تئوری‌ های توطئه باید دانش یک جامعه افزایش یابد. زمانی که افراد دانش و آگاهی زیادی داشته باشند اسیر تئوری‌ های توطئه نمی‌ شوند.
 

منبع:

https://drshekarisaz.com/psychology/conspiracy-theory/

نویسنده : گروه تبلیغات

محتوای تبلیغاتی

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید