تفاوت گوتنبرگ با صفحه سازهای وردپرس

در این مقاله از سایت جت به مقایسه گوتنبرگ با سایر صفحه سازهای وردپرس پرداخته ایم.
 ۱۴۰۲/۷/۲۳ | ۱۰:۱۶  زمان مطالعه 3 دقیقه
تفاوت گوتنبرگ با صفحه سازهای وردپرس

گوتنبرگ (Gutenberg) یک ویرایشگر (Editor) مدرن و سبک است که گزینه‌های بیشتری برای ویرایش سایت به وردپرس اضافه می‌کند. اما آیا این ویرایشگر می‌تواند جایگزینی برای صفحه‌سازها باشد؟ گوتنبرگ برای ایجاد طرح‌بندی‌های‌ زیبای محتوا استفاده می‌شود اما با صفحه‌سازهای قدرتمند قابل مقایسه نیست. شاید هنوز درک تفاوت این ویرایشگر با صفحه‌سازها برای شما واضح نباشد؛ در این مقاله همراه ما باشید تا تفاوت گوتنبرگ را با سایر صفحه‌سازها توضیح دهیم.

ویرایشگر گوتنبرگ چیست؟

گوتنبرگ یک ویرایشگر بلوکی و یکی از ویرایشگرهای پیش‌فرض وردپرس است که برای طرح‌‌بندی انواع محتوا به کار می‌رود ولی از نظر امکانات ویرایشگر قدرتمندی به حساب نمی‌آید. این ویرایشگر بلوکی نسبت به ویرایشگر کلاسیک امکانات بیشتری برای ویرایش محتوا دارد ولی از نظر امکانات سفارشی‌سازی در مقایسه با صفحه‌سازها ضعیف‌تر است.

تفاوت گوتنبرگ با صفحه سازهای وردپرس

مقایسه گوتنبرگ با افزونه های صفحه ساز وردپرس

گوتنبرگ یکی از افزونه‌های ویرایشگر پیش فرض وردپرس است که در بستر Wordpress ساخته شده ولی سایر صفحه‌سازها توسط اشخاص ثالث توسعه داده شده‌اند.

با وجود محدودیت‌های گوتنبرگ، این ویرایشگر گزینه‌های خاصی برای استایل و قالب بندی دارد. برای افزودن سبک‌های بیشتر، باید یک CSS سفارشی به بلوک اضافه کنید، در حالی‌که صفحه سازها گزینه‌های بیشتری را از نظر سبک و فرم ارائه می دهند.

در ادامه تفاوت ویرایشگر گوتنبرگ را با صفحه‌سازها (Page Builders) بیان می‌کنیم تا بدانید چرا به عنوان یک صفحه‌ساز در نظر گرفته نمی‌شود.

اددان‌های صفحه سازها

صفحه‌سازها یک API دارند که به افراد دیگر اجازه می‌دهند تا افزونه‌های Third Party یا شخص ثالث را بسازند. مثلا افزونه دیوی بیلدر و المنتور که دو پلاگین صفحه‌ساز محبوب هستند، اددان‌های زیادی دارند که امکانات بیشتری را برای استفاده راحت‌تر و از صفحه ساز و ساخت یک صفحه حرفه‌ای به آنها اضافه می‌کنند. هر چه یک صفحه‌ساز محبوب‌تر باشد توسعه دهنگان بیشتری در صدد سفارشی‌تر کردن آن برمی‌آیند.

امکانات استایل‌دهی و فرمت

ویرایشگر بلوکی در مقابسه با صفحه سازهای وردپرس بیشترین ضعف را در بخش استایل‌دهی دارد. وردپرس برای گوتنبرگ گزینه‌های مختلفی را ارائه می‌دهد اما این امکانات به خوبی صفحه‌سازها نیستند. با صفحه‌ساز امکان شخصی سازی ویجت، ستون و کل صفحه را دارید.  

قالب‌ها، الگوها و بخش‌ها

یکی دیگر از تفاوت گوتنبرگ با صفحه سازهای وردپرس قالب‌ها و الگوها هستند. با ایجاد قالب‌ها و فراخوانی آنها می‎‌توانید آن را در هر کجای صفحه قرار دهید. مثلا یک هدر یا فوتر سفارشی با صفحه سازهایی مثل المنتور ویژوال کامپوزر ایجاد و تنظیم کنید تا آن را در یک صفحه خاص یا در همه صفحات نمایش دهد. در واقع با صفحه‌سازها امکان کنترل کامل صفحات را دارید.

سازگاری و پشتیبانی از قالب

ویرایشگر بلوکی نمی‌تواند سبک و استایل پوسته شما را تغییر دهد شما می‌توانید کد css سفارشی خود را به آن اضافه کنید ولی تغییری در استایل و تنظیمات قالب شما نمی‌دهد. اما افزونه‌های صفحه‌ساز متفاوت هستند و امکان تغییر کل صفحات و استایل قالب را به شما می‌دهند

گزینه‌هایی برای کشیدن و رها کردن

یکی از تفاوت های گوتنبرگ با صفحه سازهای وردپرس در این است که صفحه‌سازها امکان کشیدن و رها کردن المان‌ها به درون صفحه را دارند؛ در حالی‌که گوتنبرگ این قابلیت را ندارد؛ در گوتنبرگ امکان تغییر سایز بلوک‌ها وجود ندارد و فقط می‌توانید آنها را جابجا کنید. در صفحه‌سازها امکان قرار دادن بخش‌ها یا بلوک‌ها در داخل دیگر وجود دارد.

امکان ویرایش زنده در مقابل ویرایش بک اند

در ویرایشگر گوتنبرگ امکان مشاهده تغییرات به صورت زنده و آنی وجود ندارد؛ یعنی در حالی که صفحات خود را ویرایش می‌کنید تغییرات را در پیش نمایش مشاهده مشاهده نمی‌کنید و حتما باید تغییرات را ذخیره کرده تا آنها را ببینید. افزونه‌های صفحه ساز بعد از تغییرات یک پیش نمایش واقعی به شما نشان می‌دهند.

با دانلود افزونه Visual Composer و نصب آن امکان ویرایش زنده و مشاهده تغییرات آنی را در صفحه خواهید داشت. با این صفحه‌ساز گرافیکی می‌توانید صفحات پویا و جذابی بسازید.

طرح‌بندی و استایل‌بندی محتوا

با افزونه‌های ویرایشگر بلوکی فقط امکان طرح‌بندی محتوا را دارید و به همین محدود هستند؛ در واقع در گوتنبرگ می‌توانید با کد css سفارشی می‌توانید استایل بیشتری یا محتوا را سفارشی‌ساز ی کنید اما طرح اصلی صفحه یکسان است. به بلوک اضافه کنید. منظور از طرح و چیدمان صفحه هدر، فوتر، سایدبار و ظاهر کلی صفحه است.  اما صفحه‌سازها به طور پیش‌فرض این گزینه‌ها را ارائه می‌دهند و سما امکان ساخت سربرگ و پاورقتی را با آنها خواهید داشت.

صفحه‌سازها برای طراحی بسیار منعطف هستند و علاوه بر محتوا می‌توانید طرح‌بندی صفحه را هم تغییر دهید. المان‌های بیشتری را برای هر بلوک و ابزارک ارائه می‌دهند. با المان‌ها رنگ پس زمینه بلوک‌ها را تغییر دهید، از فونت آیکن‌ها، گرادیان‌ها، تنظیم ارتفاع خط، تغییر عرض عناصر، تغییر استایل تصاویر و غیره را انجام دهید.

قابلیت توسعه سایت با گوتنبرگ و صفحه‌سازها

ویرایشگر بلوکی برای ایجاد آسان‌تر محتوا و ویرایش وب‌سایت‌ها برای کاربران ایجاد شده است که افرادی مثل وبلاگ‌نویس‌ها، نویسندگان، عکاسان و غیره از آن استفاده می‌کنند.

صفحه ساز برای طراحی صفحات تبدیل و فروش یا همان لندینگ پیج‌ها به‌کار می‌روند که برای مشاغل کوچک، طراحان، آژانس‌های وردپرس، فروشگاه‎‌های آنلاین ضروری است. این نیز یکی از تفاوت گوتنبرگ با صفحه سازهای وردپرس است.

ویرایشگر بلوکی در مقایسه با صفحه سازهای وردپرس برای ایجاد محتوا به کار رفته در حالی‌که افزونه‌های صفحه‌ساز برای ایجاد صفحات فرود و لندینگ پیج کاربرد دارند به این ترتیب می‌توانید فروش خود را افزایش داده و کسب‌و‌کارتان را به موفقیت برسانید.

امکان ایجاد قالب‌های وردپرس با صفحه‌سازها

یکی دیگر از تفاوت های گوتنبرگ با صفحه سازهای وردپرس این است که صفحه سازهای المنتور و ویژوال کامپوزر به شما کمک می‌کنند که صفر تا صد یک قالب و صفحات آن را بسازید ولی با گوتنبرگ این امکان را ندارید. 

آیا ویرایشگرهای بلوکی می‌توانند جایگزین صفحه‌سازها شوند؟

خیر. اگرچه یک ویرایشگر بلوکی راه خوبی برای سفارشی سازی قالب وردپرس و محتوای شما است ولی نمی‌تواند جایگزین افزونه‌های صفحه ساز (Drag & drop) باشد. وردپرس می‌تواند امکانات بیشتری برای توسعه عملکرد این افزونه داده و ویژگی‌های ویرایش بیشتری را در آینده به آن اضافه کند.

اگر شما یک طراح سایت یا فردی هستید که قصد دارید از وردپرس درآمد بالایی کسب کنید، می‌توانید با آشنایی بهتر با وردپرس و css و HTML فارسی سازی قالب وردپرس را یاد بگیرید. این دوره که یک یادگیری میانبر برای راست چین کردن قالب و افزونه وردپرس است مبتنی بر پروژه عملی است، شما را به یک متخصص واقعی وردپرس تبدیل می‌کند و تمام چالش‌های موجود را با  فارسی‌سازی و ترجمه قالب و افزونه به طور کامل برای شما برطرف می‌کند.

همه افزونه‌های صفحه‌ساز با ویرایشگر بلوکی کار می‌کنند؛ افزونه‌های ویژوال کامپوزر و المنتور دو تا از بهترین افزونه‌های صفحه ساز هستند که می‌توانید برای ساخت صفحات حرفه‌ای‌تر از آنها استفاده کنید ولی اگر یک تولید کننده محتوا هستید که یک سایت با محتوای ساده دارید و قصد تغییر طرح صفحه را ندارید ویرایشگر گوتنبرگ می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد.

نویسنده : گروه تبلیغات

محتوای تبلیغاتی

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید