همه چیز درباره گوگل گلس (Google Glass)

گوگل گلس محصول جذاب و پوشیدنی این کمپانی است که می‌تواند تحول بزرگی را ایجاد کند. در این مطلب می‌خواهیم راجع به هر آنچه که باید درباره. گوگل کلس بدانید، صحبت کنیم
 ۱۴۰۲/۷/۸ | ۱۰:۵۲  زمان مطالعه 2 دقیقه
همه چیز درباره گوگل گلس (Google Glass)

تا به حال به این فکر کرد‌ه‌اید که ای کاش می‌شد با یک نگاه ، آهنگی در حال پخش را عوض کنید یا می‌توانستید در گوگل جستجو کنید و نتایج آن را روی شیشه عینکتان نمایش دهید؟ این موضوع برای خیلی‌ها جالب و رمز آلود تلقی می‌شود، درحالی که شرکت گوگل توسط محققان و مخترعان خود، به این ایده جامع عمل پوشانده است.

عینک گوگل یا گوگل گلس (Google Glass)، عینک هوشمندی است که کاربران می‌توانندبا استفاده از صفحه نمایش کوچکی که روی شیشه ی آن قرار دارد، اطلاعات مختلف را مشاهده کنند و با استفاده از دستورات صوتی و حسگرهای موجود در آن، با دستگاه تعامل داشته باشند. این نمایشگر در صفحه راست عینک، خارج از زاویه دید تعبیه شده بود تا هر زمان که کاربر نیاز داشت بتواند به آن نگاه کند.

مشخصات نرم افزاری و سخت افزاری گوگل گلس

  • توسعه دهنده: گوگل
  • سیستم عامل : اندروید
  • نوع چیپست (تراشه) : Texas Instrument OMAP4430
  • CPU : یک گیگاهرتز ۲ هسته ای
  • حافظه :۱۶ گیگابایت

  • رزولوشن صفحه نمایش : ۳۶۰×۶۴۰ پیکسل

 

قابلیت های گوگل گلس

در این قسمت به ذکر 4 کاربرد اساسی این گجت پوشیدنی می‌پردازیم :


•    قابلیت عکس برداری،فیلم برداری و انتشار آن بر روی شبکه های اجتماعی از جمله گوگل پلاس
•    بررسی آب و هوا و اخبار به صورت کاملا بروز رسانی شده
•    قابلیت سرچ در موتورهای جستجو از جمله گوگل با اتصال به اینترنت
•    امکان مسیریابی از طریق GPS

 

 

گوگل گلس و رقبا

یکی از رقبای سرسخت عینک گوگل،توسط شرکت سونی در سال 2014 در معرض نمایش قرار داده شد.این عینک با نام SmartEyeGlass در تلاش بود که جایگزین بهتری برای عینک گوگل باشد و از قابلیت های آن می‌توان به اعلام نوتیفیکیشن‌ها و مسیریابی اشاره کرد.همچنین این گجت پوشیدنی دارای دوربین 3 مگاپیکسلی،ژیروسکوپ و حسگر نور بود. برخلاف گوگل گلس،این دستگاه توسط یک ریموت که به دستگاه متصل بود، می‌توانست کنترل شود؛همچنین،شرکت سونی مدعی بود که در صورت استقاده ی مداوم از این دستگاه،باتری آن می‌تواند ۱۵۰ دقیقه دوام بیاورد.

 

کاربردهای گوگل گلس

بر اساس آنچه شرکت گوگل به عنوان داده از این تکنولوژی منتشر کرده است از کاربردهای آن می‌توان به امکان نمایش پیغام، چت کردن و نصب نرم افزارهایی اشاره کرد که روی سیستم عامل اندورید نصب می‌شدند  همچنین یک قطعه داخل عینک گوگل به کار رفته است که ارتعاشات را به جمجمه ی فرد منتقل می‌کند.این عمل باعث می‌شود کاربر بتواند صداهای محیط اطراف خود را واضح تر بشنود و از پیش آمدن هرگونه خطر احتمالی مانند تصادف جلوگیری کند.

 

عدم موفقیت گوگل گلس

پیش‌تر شرکت گوگل اعلام کرده بود که این تکنولوژی در آینده می‌تواند به یک گجت پوشیدنی بی‌رقیب تبدیل شود؛ چراکه با به روزتر شدن قابلیت های آن،کاربر می‌توانست به هرآنچه که نیاز داشت دست پیدا کند، اما این امر،خود موجب نگرانی‌های بسیاری از جمله عبور از حریم خصوصی افراد (مانند فیلم برداری بدون اجازه) و به خطر افتادن اطلاعاتشان شد. حتی ممنوعیت استفاده از این تکنولوژی پس از معرفی ،در برخی کشورها توسط سران آنها مطرح گردید؛ برای مثال در انگلیس، به علت امکان بالا رفتن تصادفات، استفاده از این تکنولوژی در حین رانندگی ممنوع اعلام شد.در نهایت شرکت گوگل اعلام کرد خط تولید این محصول، به علت عدم استقبال مخاطبان،رسما متوقف شده است

 

جمع‌بندی

همانطور که مطالعه کردید، در مقاله بالا سعی کردیم به طور کلی، هر آنچه که باید راجع به عینک گوگل می‌دانستیم را بیان کنیم و با توجه به موارد ذکر شده به این نتیجه رسیدیم که یک تکنولوژی می‌تواند در عین کاربردی بودن، از چرخه تداوم تولید خارج شود.با این حال، فارغ از همه این تحلیل‌ها، خیلی از افراد سعی دارند همسو با پیشرفت تکنولوژی قدم بردارند و به‌روزترین گجت ها را تهیه کنند. حال که با مزایا و معایب پیشرفت تکنولوژی‌های این‌چنین آشنا شدید،  لطفا نظرات خود را برای ما بنویسید تا نیاز شما مخاطبان عزیز را بتوانیم راحت تر بسنجیم.
 

نویسنده : سمر شجاعی

  نظرات کاربران (0 نظر)
شما هم می توانید در مورد این مطلب نظر دهید نظر خود را بنویسید